ArtiestOK – Keurmerk voor artiesten

Status
Niet open voor verdere reacties.
15 jun 2003
1.230
252
83
39
Sint-Oedenrode
www.martijnvanberkel.nl
ArtiestOK – Keurmerk voor artiesten, Welke artiest is “OK” om in te huren?

ArtiestOK biedt bedrijven en particulieren houvast bij het zaken doen met beroepsartiesten. Een artiest met het ArtiestOK Keurmerk voldoet aan de kwaliteitsnormen van het keurmerk.

Zoals bij ieder dienst is het lastig om een bepaalde waarde aan deze service toe te kennen en de kwaliteit te controleren. Entertainment is geen uitzondering. Voor een particulier of professionele evenementenorganisatie is het een grote verantwoordelijkheid zijn of haar gasten en klanten voor een show aan een bepaalde artiest toe te vertrouwen. Artiest OK heeft richtlijnen opgesteld om deze organisator te helpen een verstandige keuze te maken.

ArtiestOK is het nieuwe keurmerk voor artiesten. Dit helpt een organisator van een feest in één oogopslag te zien welke artiest de moeite waard is. ArtiestOK werkt eraan om helderheid in het artiestenlandschap in Nederland te creëren.

Artiest moet:
- Gemaakte afspraken naar klanten toe nakomen;
- Gemaakte afspraken naar ArtiestOK toe nakomen;
- Werken met Algemene Voorwaarden;
- Een hebben contract om de shows te bevestigen;
- Duidelijkheid bieden over de reiskosten; all-in of prijs per kilometer
- Mogelijkheid hebben tot factureren;
- Zelf zorgdragen voor afdracht belastingen;
- Bereikbaar zijn per e-mail en via telefoon;
- Minimale ervaring van 2 jaar, aantoonbaar met een VAR verklaring.

Een certificaat van goedkeuring is 1 jaar geldig. Gedurende deze periode mag de artiest het artiestOK keurmerk in zijn of haar promotie voeren. Wanneer artiestOK geen klachten ontvangt over de werkzaamheden van de artiest en de artiest zijn of haar verplichtingen naar artiestOK toe nakomt, dan wordt de licentie tot gebruikmaking van het keurmerk stilzwijgend verlengd.

Voor meer informatie:
www.artiestOK.nl of info@artiestOK.nl

Danny Joseph

Member+
31 aug 2004
4.068
1.007
113
34
Delft
Zonder duidelijkheid over welke instantie er achter dit keurmerk staat, lijkt het op een slimme manier om artiesten geld af te troggelen.

Doet me denken aan Product Van Het Jaar...

Kiko

Member+
13 dec 2005
1.468
171
63
46
Nijmegen
www.clownkiko.nl
Ik ben benieuwd naar ieders mening hierover.

Wat ik vreemd vind is als artiesten/een artiest zelf een keurmerk oprichten en een mooie pagina daarbij maken, zichzelf als eerste dit keurmerk toekent en vervolgens het naar buiten toebrengt alsof het onafhankelijk is en hij "net het keurmerk artist OK" heeft gekregen.

De website en het keurmerk lijkt mij eerder goed voor de eigen promotie dan om klanten te helpen bij het onderscheiden van een betrouwbare van een niet zo goede artiest.
Op zich zou een keurmerk hiervoor misschien kunnen helpen maar dat zou dan op zijn minst onafhankelijk moeten zijn.

Nu is het naar mijn idee net zo iets als dat philips (of sony) een keurmerk voor televisie begint en dan zichzelf blij het keurmerk "TVok" toekend. Dat heeft toch ook geen andere waarde dan een soort van misleiding van de consument door die te laten geloeven dat de eigen tv vanwege het keurmerk (dat men als onafhankelijk ziet) beter is dan die van de concurrent.

Ik heb met Niels hierover ook al een pb uitwisseling gehad op facebook waaruit blijkt dat in ieder geval hijzelf wel betrokken is bij het keurmerk (maar echt een eenduidig antwoord krijg ik e rniet op behalve "dat zou kunnen- dat hoor je terzijner tijd misschien wel - er is gehele openheid en alle info is terug te vinden op kvk"
En ook mijn vraag wie bepaald wie er wel of geen keurmerk krijgt blijft onbeantwoord. Hoewel ik uit "wij hebben al meerdere artiesten af moeten wijzen" opmaak dat zij dat inderdaad zelf doen.
Ook heb ik vragen bij hoe je dan eea controleert. Een VAR is natuurlijk makkelijk maar kan de ene artiest bijv. over de andere oordelen of die zijn afspraken nakomt? En hoe waardevol is dat keurmerk als de bedenkers dit in eerste in stantie over zichzelf hebben beoordeelt?

De reden dat ik me hierover een beetje druk maak is omdat ik denk dat het met een flinke marketingmachine erachter (wat we wel van Niels Duinker kunnen verwachten) het de hele beroepsgroep ook schade kan toebrengen.
Een keurmerk kan goed zijn. en mijn kritiek is dan ook niet inhoudelijk. Maar een keurmerk moet wel onafhankelijk en objectief zijn. Anders is het misleidend naar (potentiele) opdrachtgevers toe en dan zullen er ook artiesten zijn die daar last van hebben. Wordt het net zo'n loze term als "dermatologisch getest" wat niets zeggend is maar enkel op de verpakking staat om de consument het idee te geven dat het met het produkt wel goed zit, het is tenslotte dermatologisch getest.
En iedereen kan een dergelijk keurmerk (geeft het een wat andere naam) opstarten natuurlijk. Krijg je net als in de supermarkten allemaal van die overlappende keurmerkjes niet zelden opgestart door de fabrikant van een productlijn himself (zoals het "gezonde keuze klavertje" van AH geloof ik en "ik kiez bewust" ed)

Maar ik ben benieuwd naar jullie mening. Misschien ben ik te kritisch. En misschien loopt dat ook niet zo hard van stapel. En wie weet vinden jullie het wel een goed idee en kan een artiest dat wel heel goed onafhankelijk over andere artiesten beoordelen (ik wil dus niemand afbranden ofzo voor de duidelijkheid maar vraag me echt af of dit nou wel zo'n goed idee is?)

Kiko

Member+
13 dec 2005
1.468
171
63
46
Nijmegen
www.clownkiko.nl
@ Danny: kost het ook nog geld dan?
haha
Nog minder onafhankelijk dan ik al dacht dan. Dan koop je dus gewoon je keurmerk. En daarmee ook een plaatsje op die site ter promotie van je activiteiten.

En in ieder geval Niels Duinker (topjongleur) zit er achter. Wie verder weet ik niet..

Ik wens hem (en evtentuele medeoprichters) er veel succes mee, maar hoop dat de opdrachtgevers een beetje kritisch kijken en zich niet te snel laten beinvloeden/misleiden/manupileren door weinig zeggende keurmerken.

Bart vd Belt

Member+
16 jun 2003
2.106
1
38
Vorig jaar ben ik druk bezig geweest met het maken van een opzet en plannen voor een keurmerk voor artiesten. Hiervoor heb ik destijds artiestenkeurmerk.nl geregistreerd. De eisen die ik destijds heb gemaakt voor het keurmerk komen 1 op 1 overeen met artiestok.nl NIels, mocht je de domeinnaam willen overnemen dan moet je me even een belletje of pm sturen.

Ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen... Ik wens Niels er in ieder geval veel succes mee.
Twee quotes die ik wel toepasselijk vind:
'Alles is mogelijk voor wie eenpuntigheid van aandacht bereikt.'
&

'Het geld ligt op straat. Je moet alleen niet overal voor bukken, want je wordt genaaid voor je er erg in hebt'

Zassie

Member+
30 nov 1999
1.638
197
63
38
Dordrecht
www.clownzassie.nl
bij de meeste keurmerken werkt het zo:

- je voldoet aan bepaalde eisen
- je betaald contributie

dat is hier ook het geval.
Al heb ik hier nog niet echt een gevoel bij dat het betrouwbaar word... Ik weet dat het ABC al een tijdje bezig ismet / aan het denken is over het opzetten van een betrouwbaar keurmerk. Waarom dat zo lang duurt weet ik niet (ben nog niet zo lang lid van ABC.

@ Bart
Het zijn ook wel heel logische, voor de hand liggende en weinig verrassende eisen

Pipo Chris

Member+
9 jan 2004
589
56
28
46
Eindhoven
www.pipochris.nl
Dit keurmerk zegt iets over de manier van werken en niet hoe goed je bent. Je kan dus aan de eisen voldoen en een erg slechte show neerzetten.

Wat denk je dat de klant het liefst ziet?
Iemand die aan het keurmerk voldoet of iemand die een top show neerzet?

Een keurmerk waarbij de keurmeester de show heeft gezien van de artiest en deze ook in staat is te keuren naar aanleiding van een lijst met punten waaraan voldaan dient te worden.
Dus dan zou er een keurmerk zijn voor die bepaalde show, want die is goed bevonden.
Welke artiest doet maar 1 trucje? Weinig. Dus je moet dan meerdere keuringen gehad hebben om al je verschillende shows het keurmerk te mogen geven.

Kiko

Member+
13 dec 2005
1.468
171
63
46
Nijmegen
www.clownkiko.nl
@ Zassie is dat echt zo? Betaal je voor de meeste keurmerken contributie? (Ik ben vast naief ....)
Maar mss is dat ook idd niet zo gek. De site ziet er mooi uit en een advertentie als dat op een andere site kost vast ook al gauw 45 euro.

Ik denk dat ik gewoon een keurmerk wat als eerste doel heeft promotie van de artiest (itt duidelijkheid/info geven aan de consument) niet zo zie zitten. Een keurmerk houdt altijd de suggestie van onafhankelijkheid en testbaar objectief in zich.

@ pipo chris: soort APK voor artiesten haha.
Volgens mij kun je de inhoud van shows ed ivm smaak al helemaal niet in een keurmerk vangen. Gelukkig maar misschien - gaat niemand daar zijn vingers aan branden ;)

16 jan 2004
398
35
28
42
Ik ben het helemaal eens met pipo chris.
Ik vind het van groot belang dat degene die het keurmerk geeft aan een artiest, ook moet weten waar hij precies een keurmerk aan geeft.
Je zou ook zo iets kunnen bedenken als een register. Dit is ook een bekend fenomeen bij artsen, fysiotherapeuten, maar ook tolken.
Je moet dan ook verplicht aan bij - of nascholing doen, anders verlies je je registratie.
Echter, ik denk dat het heel lastig is om bepaalde consequenties hier aan te verbinden aangezien we het hier hebben over een vrij beroep.
Iedereen mag een bordje in de tuin zetten "artiest" . Je hebt er geen opleiding voor nodig en "artiest" is een zeer ruim begrip. Of je nu teenharp speelt of op braderieen in het pak van Pino zit. Iedereen mag het doen.
Een keurmerk een goed en leuk idee, maar een dergelijk keurmerk moet dan ook een zeer hoog maatschappelijk aanzien krijgen zoals bijvoorbeeld een BIG-register. Maar daarvoor heb je eerst een standaardisatie nodig en dat is bij het vrije beroep van goochelaar niet te doen (voorlopig).

* Bart: Ik had met jouw normen en waarden een dergelijke opmerking niet van jou verwacht. (tweede quote)
Niet dat ik roomser dan de paus ben. Ik zou zelf zo'n opmerking kunnen maken, maar als mentalisme niet zou mogen mag een vunzige opmerking wel? (als positieve feedback bedoeld) .

Richard Stooker

Member+
20 jul 2004
537
101
43
50
Breda
www.richard-stooker.com
uitgezocht en het volgende is bekend over ""Artiestok.nl"

Domeinnaam artiestok.nl
Status actief
Houder n t duinker
Administratieve contactpersoon nielsduinker@gmail.com
Registrar Tiscom Hosting B.V.
IJsselburcht 4
6825BP ARNHEM
Nederland
Technische contactpersonen nielsduinker@gmail.com
Domeinnaamservers ns1.tiscomhosting.nl 62.93.239.10
ns1.tiscomhosting.nl 2a00:ec8:401:1:d001::1
ns2.tiscomhosting.net
ns3.tiscomhosting.eu
Datum registratie 2010-05-14
Administratie door NL Domain Registry

Verder geen accreditatie (bij bijvoorbeeld de raad voor accreditatie keurmerken) en een stichting achter dit “keurmerk” met officiële statuten etc.

Dit is gewoon een manier om een regelmatige geldbron aan te boren met loze activiteiten. Als er een "grote PR" campagne achter zit en aan moet komen dan snijden ze zich zelf in de vingers. Enige bureau's hebben al erg gelachen om het "Keurmerk" en zien het voorlopig als een onschuldige grap. Mocht het "serieuzer" worden dan komt er een anticampagne dat het "keurmerk" totaal geen waarde heeft!

Een artiest die zichzelf en vrienden een keurmerk geeft en andere artiesten een mogelijkheid geeft tegen betaling een logo te voeren zonder dat alles verder goed te regelen en te controleren is? Erg grappig allemaal!

Note:
Het was allemaal wat netter geweest als Niels gemeld had dat hij een keurmerk opgezet heeft of gaat opzetten. Nu laat hij weten dat hij de eerste artiest is die dit keurmerk "verdiend" heeft. (Een keurmerk die hij zelf verzonnen heeft!)

Jean-Paul

Member+
23 jun 2003
3.469
1.359
113
47
Pijnacker
www.cinemagix.nl
Ach er gebeuren wel vaker dingen die niet netjes zijn toch Richard?
En zo'n keurmerk is eigenlijk voor het ego van de goochelaar zelf.
De buitenwereld zegt het helemaal niks.

In mijn vakgebied is er een register die garandeerd dat je als je daar geregistreerd staat voldoet aan de eisen die gesteld worden.
Zoiets zou dit keurmerk moeten zijn, niet een merkje die je kan "kopen"

Kiko

Member+
13 dec 2005
1.468
171
63
46
Nijmegen
www.clownkiko.nl
In een laatste pm laat Niels me weten dat hij NIET zichzelf keurt.
Wie dat wel doet en of dat onafhankelijk is en wat de critera zijn blijft echter helaas nog steeds in het midden.
Ik hoop dat daar in een later stadium ook nog een antwoord op gaat komen. Zou mooi zijn als zou blijken dat alles toch onpartijdig en onafhankelijk en objectief is geregeld. (beetje vreemd alleen waarom er dan ook niet nu al een direct antwoord op komt.)

Joop.Fenstra

Member+
17 jan 2010
0
1
2
Ik zal wel gek zijn, maar als ik de -Keurmerk eisen- lees, zijn dan voor iemand die met "Het Artiest" zijn, zichzelf serieus neemt en z'n brood hiermee verdient, dit soort regeltjes niet vanzelfsprekend te noemen?
Mijn Keurmerk komt van m'n clientele die mij, bij anderen aanbevelen!
Joop

Antoine Caprone

Member+
27 feb 2006
92
0
6
65
Heerlen
Dit kan nooit werken als je geen vriend van ze bent

Waarom niet
1 wie controleert of je aan je afspraken houd
2 wie controleert je show
3 wie controleert je aankleding of die wel professioneel is

Hebben ze een statute waar alles is vast gelegd die moet dus op de site staan zodat een ieder die kan door lezen
Ze zijn ook niet onder de naam artiestenok in geschreven bij KvK

Dit is op een makkelijke manier geld verdienen

Het beste okkeurmerk zijn je klanten mond op mond reclame

Hans Scheven

Member+
15 mei 2004
1.209
40
48
64
Zoetermeer
www.hansscheven.nl
Ik weet niet of en hoeveel geld men moet betalen, dus of het een gemakkelijke manier is om geld te verdienen weet ik niet, ik heb ook geen behoefte om daarna te informeren, maar het lijkt me wel een vriendengroepje die op een slimme manier probeert om de concurentie tegen te gaan; de kans bestaat nl. wel dat mensen zich afvragen waarom heeft de ene artiest dit wel en de andere niet, maar als mensen je aan het werk gezien hebben en enthousiast zijn of als je via anderen wordt aanbevolen, en als de prijs aantrekkelijk is, zal het hen een worst zijn of je een keurmerk hebt of niet.

Jo De Rijck

Member+
16 sep 2006
792
110
43
40
Hasselt, België
Bezoek Site
Ik vind een keurmerk wel handig alleen wil ik er niet echt voor betalen tenzij er een enorme promotiemachine zou achterwerken. Ik heb voor belgië ook het keursmerk van kwaliteitsclown: nog nooit gebruikt :)

Ik denk dat er ooit wel iets moet komen wat helder maakt wie op welk niveau staat, zo kan een klant met laag budget meteen juist zoeken en omgekeerd. Alleen is de grote vraag hoe dit juist te doen... Wellicht zijn groepen het interessants: mensen op hetzelfde niveau die elkaar opdrachten doorgeven.

Wat mij interessanter lijkt dan Niels af te schieten is brainstormen over hoe het wel beter kan: het kaf van het koren scheiden voor de klant...

Kiko

Member+
13 dec 2005
1.468
171
63
46
Nijmegen
www.clownkiko.nl
@ Jo
Ik sluit me aan bij degenen (Hans, Antoine en Joop) die zeggen dat tevreden klanten je beste keurmerk zijn.

Verder gaat het niet om "afschieten" van Niels maar om afkeuren van een idee of de manier waarop dat wordt uitgevoerd.
Over Niels valt (zelfs al ken ik hem niet echt persoonlijk maar meer van in het voorbij gaan.) ook heel veel positief te zeggen zoals:
- technisch enorm goede jongleur
- weet dit ook om te zetten op een manier die voor het publiek interessant is
- weet dit ook goed te verkopen
- straalt veel plezier en enthousiasme uit in zijn werk.
- heeft naar eigen zeggen 90% herboekingen en daarmee een (over)volle agenda ----- lijkt me een enorm goede score!
- veelzijdig
- blijft vriendelijk in zijn reactie nav mijn kritiek op het keurmerk al lees ik door de zinnen heen zeker wel dat hij er pissig over is.
- weet zichzelf een doel te stellen en naar mijn inschatiing dit in vele situaties ook te behalen wat denk ik veel doorzettingsvermogen moet vragen
- harde werker

zo dat om even duidleijk te maken dat het mij geenzins gaat om het afschieten van Niels. Maar sommige marketingsmethodes gaan mij wat te ver. Als het alleen over jezelf als artiest gaat is dat allemaal niet erg maar een keurmerk gaat over de hele artiestenbranche.

Bart vd Belt

Member+
16 jun 2003
2.106
1
38
Iedereen kan zeggen wat hij/zij wil van Niels, maar er zijn niet veel artiesten die zo ondernemend zijn als Niels. Ik weet van Niels dat hij veelal in hotels / schepen zit en buiten zijn optredens op een hotelkamer. De tijd die hij over heeft gebruikt hij om een extra boterham te verdienen. Dat is in ieder geval prijzenswaardig...

Status
Niet open voor verdere reacties.