Concurrent ontmaskerd Uri Geller

Status
Niet open voor verdere reacties.

sinneD

entertainer
1 jan 1970
370
129
43
www.dennisoosterwold.nl
RTL ontmaskert mentalisten

RTL 5 komt op de zondagavond met een nieuwe unieke show waarin mentalisten worden ontmaskerd als briljante goochelaars. Een mentalist met de codenaam TiTa Tovenaar haalt alle mystiek uit schijnbaar onbegrijpelijke verschijnselen.
„Die mentalist heeft zichzelf gemeld. En wij vonden het interessante televisie”, verdedigt Karin Bouwknegt van RTL 5, waar het programma op zal verschijnen. „Ik zie het dus niet als een oorlogsverklaring aan Uri Geller of SBS.
Mentalisme staat in de belangstelling. Het is al honderden jaren oud. In de negentiende eeuw maakten goochelaars al veelvuldig gebruik van hun mentale kracht. Er is echter nog nooit een tv-programma gemaakt waar werd uitgelegd welke trucjes worden gebruikt. Er komen in elk geval geen buitenaardse krachten aan te pas. Zo veel is mij duidelijk geworden nadat ik heb gezien wat er is gemaakt.”
Mediums
Ze voegt toe: „Ik wil wel even duidelijk zeggen dat dit programma niet tornt aan de spirituele krachten van Char of Derek Ogilvie. Dat is heel andere koek. Deze mediums hebben echt contact met overledenen. Mentalisten daarentegen zijn bijzondere goochelaars die op een fenomenale manier gebruikmaken van intuïtie, hypnose, psychologisch inzicht, illusies en geheugentechniek. Dat is het verschil. Je kunt dit programma ook zien als een hommage aan hoe knap mensen als Uri Geller eigenlijk te werk gaan.”
In Mentalisten Ontmaskerd wordt onder andere uitgelegd hoe een mentalist door slechts opperste concentratie lepels buigt en hoe hij zelf bij Russische roulette zeker is de dans te zullen ontspringen. Producent Gobal Star zegt dat ook het verschijnsel zwevende tafels en geheugenproeven waarbij feilloos de nummers van bankpassen worden opgelepeld aan de orde komen. „Het is echt geniaal. We hebben met zijn allen ademloos zitten kijken naar de mentalist die wij maar even TiTa Tovenaar zullen noemen. Om begrijpelijke redenen wil hij zijn identiteit nog even geheimhouden.”
SBS was gisteren nog niet op de hoogte van de komst van het programma. In het algemeen wordt met ’heel flauw’ gereageerd op een poging de trucs van Uri Geller te verklaren.

Bron: De Telegraaf.

Enteny Wega

Member+
15 dec 2005
276
46
28
47
Kaulille
www.master-wega.com
Heyz,

Tja, het was natuurlijk wachten op.....
Ach ja, als je een beetje creatief bent, zullen ze nooit jouw act onthullen. Ben alleen benieuwd welke simpele, goedkope ziel zich hiervoor leent.

ik ben niet blij met het programma zoals iedereen hier denk ik, maar als je de zelfde truc's, technieken, enz een ander verhaal om heen verteld.
valt het mij op dat mensen het helemaal niet door hebben.
een week terug zegt iemand tegen mij dat hij de dubbele lift kent ik doe eerst iets anders daarna de dubbele lift en hij had het totaal niet door.

Mario Tamboer

Member+
1 jan 1970
257
43
28
51
Oostkapelle
Denk aan de les van Mickey Mouse als tovenaarsleerling in Fantasia: de magie zit niet in de boeken cq de trucs.

Desalniettemin is het heel erg dat dit programma gemaakt gaat worden. Niet alleen verwacht ik dat het even respectloos gaat zijn als goochelaars ontmaskerd, de reactie van het publiek op mentalisme zal er niet beter op worden. Met de Uri Geller show ook, daar heb ik al meerdere malen discussies over gehoord waarbij er iemand zegt dat het trucs zijn en dan komt er een reactie als "Oh, dus het is allemaal oplichterij?!". Dus niet dat ze het wel knap doen, nee, dat het dus allemaal oplichters zijn - heel erg negatief dus. Die reactie hebben mensen volgens mij bij goochelen niet. Ik heb wel eens gevraagd of ze goochelaars ook oplichters vinden omdat ze hun assistente niet echt in twee zagen, maar ze begrepen volgens mij de vraag niet eens. Dat is ook typisch het manco en moeilijke van mentalisme - als je bij goochelen betrapt wordt kun je door naar de volgende truc, als je bij mentalisme betrapt wordt is je show naar de knoppen.

Ik vraag me ook af wie de mentalist is die ze hiervoor gevonden hebben, of die hun gevonden heeft, zoals zij zeggen. Misschien dezelfde die die filmpjes op Youtube zet die hier pas besproken zijn.

Lars van Tuijl

Member+
1 jan 1970
90
48
18
28
Oss
www.goochelaar-larsvantuijl.nl
"dit programma tornt niet aan de mentale krachten van Char en Derek Olgevie"

Haha, nou ik vond de Char imitatie van Rob Mollien een stuk overtuigender dan Char zelf.

Jammer dat er nog steeds mensen zijn die denken dat een goochelaarsact alleen draait om het effect. Een effect is niets meer dan een hulpmiddel om je act te versterken. Heel erg jammer dat dit soort programma's blijven komen. Natuurlijk zijn we geen tovenaars of voodoo aanhangers, het is entertainment... zucht...

In de Uri geller show stelt het mentaal weinig meer voor, maar de exentrieke personages minus Mike zijn allemaal door puur om wie ze zijn en hoe interessant ze zich gedragen. Dat geeft maar weer aan hoe belangrijk presentatie is.

nja afwachten maar weer...

Kiko

Member+
13 dec 2005
1.483
171
63
43
Nijmegen
www.clownkiko.nl
Nou als ze gaan uitleggen hoe de trucs gedaan worden met alleen opperste concentratie als middel om lepels te buigen enzo dan is er toch niks van exposure aan de hand? Dan is het toch eigenlijk gewoon een semi/nep-uitleg. Zoiets als dat je beweert je publiek de truc te zullen verklappen in de silk to egg truc. Je wekt de illusie dat je het uit gata leggen maar eigenlijk zet je ze opnieuw op het verkeerde been.

Maar ik ken het programma niet hoor. Ik basseer me alleen op wat ik hier lees in het eerste bericht van het topic.

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
745
113
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Toch aardig wat mensen die aan de hand van de "nieuwe Uri Geller" denken dat er meer is tussen hemel en aarde. Dat is natuurlijk niet juist...gewoon misleiding. Als je het op die manier bekijkt, is het alleen maar goed dat daar wat aan gedaan wordt met zo'n RLT programma. Ik neem het RTL niet kwalijk dat ze "trucs" uitleggen. Naar mijn mening is SBS zelf en Uri Geller daar debet aan. Banken die misleidend opereren met als doel "geld verdienen", worden op den duur ook keihard afgestraft en onthuld door de samenleving.

Het zou wat anders zijn als RLT een soort van "goochelaars ontmaskerd" zou maken, maar dat is niet het geval.

Ger Smith

Member+
28 aug 2004
189
23
18
49
Ede
www.deleukstegoochelaar.nl
Wie het ook is hij/zij kan een trap onder zijn "spongeballen' verwachten...het is en blijft niet netjes naar je vakbroeders toe...

Maar goed, eerst kijken en dan oordelen

ps: bij een "zij" word bovenstaande wel wat lastig, zo hoog schop ik niet meer...

In de promo van 'Mentalisten ontmaskerd', herkende ik in ieder geval de stem van Alfred van de Heuvel (Kinderen geen bezwaar, Purper, Allo Allo theaterversie) als voice-over/presentator.
Ik hoop dat het allemaal een grap is.
Die mentalist maakt een beetje een beestachtige indruk á la Beauty and the Beast met zijn katachtig gelakte nagels en uitgeborstelde haardos.
Ben benieuwd wat dit wordt...

Rob W

Member+
29 mrt 2006
571
202
43
1 april

Als het al waar mocht zijn hoop ik dat er geen dingen uitgelegd worden van anderen bv. max maven;p anders zal er toch echt een rechtzaak komen.......

Rubix

Visitor
6 mei 2006
0
0
0
33
Landgraaf
Dit is echt belachelijk voor woorden. Waarom moeten ze dit blootstellen. De kunst zit em juist in het geheim van de mentalist. Nee dit is echt jammer. Ik hoop dat het allemaal een grote grap is...

Status
Niet open voor verdere reacties.