Crisis

Discussie in 'Algemeen' gestart door Tommy Blooper, 13 apr 2012.

1. Tommy Blooper

Tommy Blooper Goochelaar

Tot nu toe is niet of nauwelijks over gesproken dus vandaar dat ik het nu maar even in de groep gooi.

10 jaar werk ik voor mezelf met de laatste jaren gemiddeld 150 optredens per jaar. Dit is als allround entertainer. Elk jaar zag ik mezelf groeien, dit jaar echter niet sterker nog de optredens blijven ver achter. Klanten die me normaal reglmatig bellen, bellen nu veel minder en betalen veel later.
    Kortom ik merk echt dat er iets gaande is.

Ben momenteel druk bezig om mijn website te optimaliseren voor zoekmachines. Een tekstschrijver kijkt naar de spelfouten en zinsopbouw, ben me bewust van de fouten maar wilde niet langer wachten om er iets op te zetten.

Verlopig heb ik mijn prijs nog niet naar beneden bij gesteld, maar moetw el iets gaan verzinnen om het weer aan te laten trekken.

ben ik hier alleen in of zijn er meer die het merken en er voor uit durven komen.

Vrolijke groeten René
  2. Jo De Rijck

Jo De Rijck Goochelaar

K merk hetzelfde in het eerste kwartaal, nu gaat het wel weer beter. K heb wel de prijzen verhoogd. Ben van 250 naar 200 shows gegaan maar in omzet gestegen. Tip als je meer inkomen wil genereren: nieuwe markt aanboren.
  3. Zassie

Zassie Goochelaar

Hier ook rustiger.
    Er word veel rond gewinkeld, laat en minder geboekt.

Prijzen staan wel "onder druk" doordat er in tijden van crisis op de een of andere manier veel beunhazen bijkomen... huisvrouwen die met een paar ballonnen en een clownspak van een tientje zich verhuren als clown voor een paar tientjes.... Op de zakelijke markt heb je daar gelukkig geen last van.

Eerste kwartaal was bij mij ook (te) rustig. Groei zit er niet in, maar als ik zo om mij heen hoor doe ik het nog niet slecht (ken collega's die 80% van hun omzet minder hebben). Ook heb ik het voordeel dat ik freelance wat "bijklus" voor klanten met communicatie en grafische vormgeving. Daar was het WEL heel druk mee het eerste kwartaal (= schadebeperking)

Tweede kwartaal lijkt al heel wat beter te gaan. Laatste weken alleen al veel aanvragen en boekingen (werken levert werk op)

Ook ik ben druk bezig mijn markt weer open te breken. Pas mailing verstuurd naar alle bestaande klanten, nu bezig website verder op orde te krijgen en daarna een nieuwe mailing de deur uit naar potentiele nieuwe klanten.
  4. CAJARI

CAJARI Goochelaar

Momenteel verkeren er meerdere bedrijven in financiële moeilijkheden

Bij een crisis gaan de optredens in eerste instantie altijd wat omlaag. Dit is heus niet alleen iets van deze tijd, meestal trekt het vanzelf wel weer wat aan. Meteen je gage gaan verlagen werkt vaak als een boemerang, en schrikt opdrachtgevers vaak meer af dan dat je ze aantrekt. Probeer zo inventief mogelijk te zijn, en zet al je reclame sluizen open. Probeer voor reclamedoeleinden de plaatselijke media voor je karretje te spannen, en houdt het hoofd zoveel mogelijk koel. Sterkte allemaal !!
  5. Kiko

Kiko Goochelaar

Bij mij eerste kwartaal traditiegetrouw heel rustig dus lekker besteed aan vakantie en boekhouding en trainen.
    Volgens mij begint het nu gewoon sinds een paar weken terug weer aantetrekken.
    Ik heb wel het idee dat boekingen veel tot het laatste moment worden uitgesteld.
    Omdat ik met een zelfde omzet door de btw verhoging de kleine ondernemingsregeling kwijt zal raken vind ik wat minder omzet (winst) dit jaar misschien ook helemaal niet zo erg.
  6. Tommy Blooper

Tommy Blooper Goochelaar

Ik ben op het moment bezig om een crm systeem aan te leggen om vandaar uit te gaan werken. Bestaande klanten bied ik 10% jubileumkorting aan ( besta immers 10 jaar ) ook deze klanten hebben te kampen met lagere budgetten. Verder ben ik met wat nieuwe projecten bezig maar iets nieuws beginnen heeft wat aanlooptijd nodig. Ik geloof ook wel dat het goed komt maar merk dat er echt wel wat veranderd is. En waar ik normaal gesproken maanden van te voren veel zekerheid had, is dit nu anders en word er meer geshopt. Het mes snijdt aan twee kanten, enerzijds is de druk opgevoerd, anderzijds geeft het me weer tijd om creatiever en intventiever om te gaan met de markt.
  7. Jan Kosters

Jan Kosters Goochelaar

Het doet mij deugd te zien dat sommigen daadwerkelijk aan hun marketing gaan werken. Jammer dat het pas gebeurt als het minder gaat... ;)
    Het eerste kwartaal is voor mij in verhouding het rustigste van het jaar, maar wel weer meer gedaan dan vorig jaar. Ik mag dan ook niet zeggen dat ik last heb van de recessie. In feite heb ik nu de helft van mijn jaaromzet weer ingepland. Geeft mij nu de tijd om meer te doen aan mijn marketingactiviteit (niet de marketing voor mijn goochelwerkzaamheden).
    Tip: blijf de dingen die je nu doet ook doen als het 'geen' recessie meer is.
    En zorg ajb niet dat je onder de kleine ondernemersregeling valt. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
    Jean-Paul vindt dit leuk.
  8. Jan Kosters

Jan Kosters Goochelaar

Nog een citaat om te 'prikkelen': Als niemand klaagt over je prijzen, ben je niet duur genoeg.
  9. Math.van.Rhee

Math.van.Rhee Goochelaar

Ja je merkt het wel maar tot nu toe heb ik veel boekingen en heb ook de prijzen wat omlaag gedaan , ligt er toch aan hoe de klanten je het liefst willen boeken , bv 2uur of 3 uur of 1 uur hier kun je een gemiddeld prijs vragen en dat scheelt dus 3 uur is aantrekkelijk voor een leuke familie feest , 2 uur is aantrekkelijk voor een combinatsie van kinderprogramma, met table hopping voor volwassenen , en 1 uur is ook perfekt voor allebei maar selekteer wel de goeie keus voor dat uur .
    Ook kun je de prijzen per uur rekenen en doorgeven en ieder volgend uur die er op volgt een korting geven van 40 procent , en je hebt je boeking binnen .;)
  10. Magic Kevin

Magic Kevin Goochelaar

1e kwartaal is voor mij altijd wat rustiger maar het 2e is voor mij dan ook altijd topdrukte maar ik zie gelukkig nog geen daling in de boekingen. en tsja recessie?? ik merk ook dat de mensen later boeken dan normaal want in de voorgaande jaren boekten mensen voor communies al september tot november maar dit jaar kwamen ze allemaal pas in februari & maart met de boekingen.
    Ook valt me op dat de optredens niet meer geboekt worden in cafe's & zalen maar in de meeste gevallen in huiskamers of in tenten in de tuinen. (maar dit kan natuurlijk ook met het rookbeleid te maken hebben)
    Ik merk nog niks van de recessie qua optredens
  11. clownpatje

clownpatje Goochelaar

Bij mij was het eerste kwartaal ook erg rustig... té rustig eigenlijk. Ik denk dat het vooral komt omdat ik mijn clownsactiviteiten zelf erg aan het verminderen ben, dat is een vicieuze cirkel die tot doodbloeden zal leiden. Helaas, maar mijn eigen keuze.

Dit kwartaal komen er weer veel optredens aan, ik verwacht wat minder dan vorig jaar, maar dat geeft me de mogelijkheid om na te denken over nieuwe concepten en inderdaad naar nieuwe markten te gaan kijken (door de nieuwe concepten).

Al bij al is het nog niet huilen met de pet op, alles komt goed ;-)

Grz

Patje
  12. Kiko

Kiko Goochelaar

@ Jan ja ieder zijn eigen mening idd ;)
    Ik wist niet dat de kleine ondernemingsregeling ook al not-done was. ;)
  13. Jan Kosters

Jan Kosters Goochelaar

@ Kiko: de kleine ondernemersregeling is nu niet meer interessant: als je 19% Btw moet rekenen, mag je niet meer dan zo'n 10.000 euro omzetten. Daar kan geen enkele artiest fulltime van leven.
    Bij een percentage van 6% zat dat nog rond de 31.000 euro. Voor mij nog te weinig, rekening houdende met kosten, maar in ieder geval een omzet waar je van kan leven.
    Dat was de gedachte achter mijn opmerking ;)
    Kiko vindt dit leuk.
  14. Rob W

Rob W Goochelaar

Begin dit jaar heb ik de keuze gemaakt om mijzelf niet meer als goochelaar te profileren, maar uitsluitend als spreker en gedachtenlezer. Veel bestaande klanten heb ik hierdoor moeten teleurstellen, omdat zowel mijn activiteiten als prijzen zijn veranderd. Door mijn prijzen te verhogen en een nieuwe markt aan te boren, heb ik nu al meer omzet dan vorig jaar.
  15. Kiko

Kiko Goochelaar

@ Jan dan zijn we het eens :)
    Met alles onder 19 % lukt mij inderdaad ook niet.
    En nog bedankt voor je getallen want dat het maar 10.000 was had ik me nog niet gerealiseerd.
    Ik kijk nog wel naar mogelijkheden om het percentage van inkomsten vrijgesteld van btw te kunnen vergroten t.o.v. de inkomsten komende uit 19 %. Maar het kan zijn dat ik dat hele idee uiteindelijk als niet reeel ook moet laten varen en de kleine ondernemrsregeling daarmee inderdaad ook gedag moet zeggen.
  16. Zassie

Zassie Goochelaar

@ jan
    Aan mijn marketing werken doe ik het hele jaar door, maar nu doe ik er toch net iets meer aan.
    Jan Kosters vindt dit leuk.
  17. Kiko

Kiko Goochelaar

edit vorige post: als het om omzet gaat. Als het om winst gaat is het nog te doen.

Maar de btw gaat terug naar 6 %
    en de onbelastbare reiskosten vergoeding wordt afgeschaft.
    Dus alles weer opnieuw bekijken. Gelukkig wel klein ondernemersregeling, gelukkig weer wat goedkopere prijzen voor particulieren en scholen en verenigingen (voor bedrijven zal het niet uitmaken) en misschien een goed momnet om de auto van prive naar van de zaak te doen...

Overigens voor volgens mij het eerst in mijn clownscarriere geen boeking voor koninginnedag. Zou het dan toch de crisis zijn....... ??? (gelukkig zijn er vrijmarkten genoeg :) )
  18. Math.van.Rhee

Math.van.Rhee Goochelaar

Kiko met jou telenten willen ze overal wel een clown dus kom naar venray met konneginnedag en neem je clouns pet mee en een koffer om je geld in te doen ...;)
  19. Zassie

Zassie Goochelaar

@ Kiko Niet te vroeg juigen.... een begrotings voorstel is nog geen garantie voor doorzetten van de regels... Daarbij zou de regel pas in oktober ingaan zoals het er nu uitziet. In september zijn nieuwe verkiezingen... dan kan er nog van alles gebeuren. eerst zien dan geloven.

Ik heb 1 boeking Koninginnedag, enige reden dat het er maar 1 is: andere klanten wilden op tijden die niet te combineren waren met geboekte optreden: snel snel achter elkaar of op overlappende tijdstippen.

Overigens is het bij mij momenteel weer razend druk. De aanvragen en boekingen zijn goed aangetrokken.
    Kiko vindt dit leuk.
  20. Hans Scheven

Hans Scheven Goochelaar

Ook ik heb sinds jaren maar 1 optreden op Koninginnedag; de middag is nog vrij; wel jammer, want ik vind het altijd een leuk sfeertje, maar met 14 optredens deze maand heb ik het lekker druk gehad. Trouwens dit jaar tot nu toe is veel belovend; als dat zo door gaat wordt 2012 qua boekingen beter dan vorig jaar.

Deel Deze Pagina