Dubbel lift

Discussie in 'Op- en Aanmerkingen' gestart door Paul Weiss, 27 jul 2011.

1. Paul Weiss

Paul Weiss Goochelaar

Laatst na een optreden van mij, kwam er een meisje naar mij toe en wilde een kaarttruc (ambitous card) laten zien waarbij ze dus gebruik maakte van de dubbel-lift.
    deze truc had ze geleerd van een goochelaar met de naam stefan.
    waarom dit bericht. nou heel simpel. de dubbel-lift is een zeer belangrijke kaarttechniek voor vele kaarttrucs. nu heeft iedereen weer eens een antwoord hoe de goochelwereld o.a. naar de knoppen wordt geholpen. Oke het is nu maar 1 meisje, maar haar vader en moeder weten het ook.
    waar wordt de grens getrokken. goochelaars verknallen het soms voor zowel zichzelf als anderen.
    mijn stelregel bij het uitleggen van een truc tijdens bijv een workshop is.
    leg geen basis uit (zoals de dubbel lift of kaart palmeren etc.) of een truc die uit zichzelf al zo goed is.
    Romen Rodriguez., Bietfriek en Jac vinden dit leuk.
  2. jan

jan Leek

Geweldig ook dat je dit bericht hier plaatst en niet op het besloten deel van dit forum.Op dit moment kijken er meer niet-leden mee dan leden.
  3. Paul Weiss

Paul Weiss Goochelaar

Jan. Je hebt gelijk. had ik inderdaad moeten doen. Maar niet goochelaars weten niet waar ik het over heb. ik leg niet uit wat er exact gebeurt. Maar toch ik zal het in het vervolg op het gesloten forum plaatsen. trouwens op het gesloten forum komen ook niet goochelaars hoor, weliswaar veel minder, maar toch.
  4. Eddy Marlo

Eddy Marlo Goochelaar

Wat leuk dat Stefan deze truc heeft weten te leren aan dat meisje! Zo te horen was ze ook erg enthousiast over het goochelen aangezien ze jou haar truc liet zien én weer naar een optreden is gegaan van een goochelaar. Ziet er naar uit dat Stefan jou een klant heeft bezorgt.
  5. Paul Weiss

Paul Weiss Goochelaar

Nou. het optredern van mij was op een camping. het meisje met haar moeder was daar te gast, dus het is niet zo dat hij mij een klant heeft bezorgd. waar het op neer komt dat het meisje het niet beheerste daar was zij te klein voor. ze was maar 6 jaar. iedereen zag hoe zij het deed. dus ook de volwassenen en enkele kinderen die er bij stonden. ik zeg daar niets van natuurlijk en heb het meisje gezegd dat zij het goed heeft gedaan.
  6. Rob W

Rob W Goochelaar

Een DL hoor je niet te zien. Oftewel of je nu een S#ngle of DL pakt, het hoort er hetzelfde uit te zien. Je kunt haar alsnog foppen lijkt me of je doet je DL niet goed of onnatuurlijk. Anders kun je hetzelfde bereiken met een T#p Ch#nge of S#cond D#l. Dat je je zo druk maakt over 1 move terwijl er zoveel verschillende manieren zijn om hetzelfde resultaat neer te zetten. Dat zegt meer over jouzelf dan over Stefan. Er zijn namelijk meerdere wegen die naar Rome leiden.
  7. Paul Weiss

Paul Weiss Goochelaar

sorry hoor mensen. Maar wat een stomme opmerkingen hier allemaal.
    Wat ik alleen wil aangeven is dat goochelaars technieken uitleggen of zelfs trucs uitleggen, maar dan hoog van de toren blazen als anderen dat doen of als goochelaars ontmaskerd weer op de tv komt.
    en rob w. ik zou tegen jou willen zeggen lees het topic nog eens goed. je zegt namelijk : je doet je Dl niet goed!!
    ik heb geen dubbel-ligt gedaan. Maar lesen is een kunst. De bedoeling van het topic is gewoon om te zien wat goochelaars ervan vinden dat goochelaars dergelijke trucs / moves uitleggen aan leken. Reageer daar gewoon op.
    Maar Rob W nou zeg je allemaal dingen over mij!! Nogmaals ik maak mij niet druk over dit feit. ik vind het alleen vreemd dat goochelaars dergelijke dingen uitleggen. waar is de goochelaars-code.
  8. Jac

Jac Goochelaar

@Rob,
    Hetgeen je schrijft, is wel waar. Maar je begrijpt de insteek niet.
    Paul stelt een kritsch vraag! Namelijk leer je mensen/kinderen zomaar (dus geen workshop!) kaartmoves aan? In dit specifieke geval een DL aan een 6 jarige meisje?

In deze discussie komt het op neer:
    Er zullen ongetwijfeld goochelaars hun schouders optrekken en zeggen: 'lekker belangrijk'. Omdat ze niet met kaarten bezig zijn of het 'maar' een detail is.
    Een deel van de goochelaars willen juist het vak mystiek houden en niet zomaar (alle) technieken weggeven. Immers wil je het publiek verbazen en als zij ergens kennis van hebben, dan is het Magische eraf.
    En een kleine groep zegt: Tja, ... ach.... weet niet!
  9. Rob W

Rob W Goochelaar

Volgens mij reageer ik wel degelijk op je allereerste post. Ik zie namelijk niet in waarom je je zo druk maakt over het feit dat een zesjarig meisje weet wat een DL is. Wat lezen betreft zou ik mijn post nog eens goed lezen mr. Weiss. Er staat namelijk: "Je kunt haar alsnog foppen lijkt me of je doet je DL niet goed of onnatuurlijk." Je hebt inderdaad geen DL gedaan want er staat het woordje kunt. Tevens staat er er in die zin helemaal niet dat jij je DL niet goed uitvoert. Er staat dat je haar alsnog kunt foppen anders oftewel als het je niet lukt haar te foppen, dan pas doe je je DL niet goed. Begrijpend lezen is voor sommige mensen op dit forum erg moeilijk. Gebruik maken van ABN trouwens ook. Als laatste wil ik tegen mr. Weiss zeggen dat als dat het enige is dat je uit mijn post haalt, dat meer over jou zegt dan over de schrijver. Verder laat ik het hierbij en geef ik het recht aan de moderators dit topic op te schonen, zodat mr. Weiss verder kan gaan met zijn klaagzang over hoe slecht het wel allemaal niet gaat in de goochelaarswereld......
  10. S.W.Erdnase

S.W.Erdnase Goochelaar

Ik denk zelf dat dat meisje een betere DL heeft dan menig goochelaar. Come on, waar maken we ons druk over? Ik maak me drukker over de gigantische imagoschade die goochelaars hebben opgelopen en slechte performers die indirect net zoveel exposen, dan over een meisje wat een sleight kent.

@Jac
    Kennis van een sleight hebben is niet hetzelfde als de sleight ook doorhebben. Een double ziet gewoon hetzelfde uit als een turnover. Het is onmogelijk om de real van de fake te onderscheiden, mits goed gedaan. Ook al zou je kennis hebben van een sleight, dan nog hoef je niet perse te weten hoe iets werkt.

Verder:
    mijn stelregel bij het uitleggen van een truc tijdens bijv een workshop is.
    leg geen basis uit (zoals de dubbel lift of kaart palmeren etc.) of een truc die uit zichzelf al zo goed is.

Begrijp ik dan goed dat je zelf ook trucs uitlegt, maar dan aan een groot publiek? Wie bepaalt dan wat de basis is en wat niet? Wat zegt jou dat niemand die dingen die jij aan een groot publiek exposed, niet iemand zijn bread and butter routine is?
    FrankGootjes en Ray vinden dit leuk.
  11. Eddy Marlo

Eddy Marlo Goochelaar

Een double lift is overigens ook geen rocket science. Iedereen kan bedenken dat je twee kaarten tegelijkertijd kunt pakken (zeg ik nu iets heel raars?) Het gaat erom welk effect je er mee wilt bereiken. In het geval van Stefan was dit het enthousiast maken van een klein meisje voor de goochelkunst. In jou geval heeft het een ander doel. Een DL is nooit een effect op zichzelf, dus daarmee volgens mij ook geen erge exposure. Een duimspits die je bij de intertoys kunt kopen is volgens mij ook geen exposure voor een bill switch, hoewel dezelfde tool wordt gebruikt.

Goochelen gaat al een hele tijd niet meer om het geheim, maar om de presentatie.
    http://www.youtube.com/results?search_query=double lift&aq=f

Ik vind het zelf altijd wel leuk als er mensen ook een trucje aan mij willen laten zien. Het is een teken van oprechte interesse waarvoor je niet moet vrezen, maar juist moet aanmoedigen. Dat meisje is mogelijk een aankomend talent van de nieuwe generatie goochelaars.
    FrankGootjes, Kevin.Leijten, Ray en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. S.W.Erdnase

S.W.Erdnase Goochelaar

@ Edwin

INDERDAAD! Iedereen ziet het altijd als iets negatiefs als iemand anders een trucje kent. Waarom? Het is een teken van interesse en een mooi moment met elkaar (jij en je publiek). Heb echt vaak gehad dat iemand uit de groep waarvoor ik performde, zelf ook een truc kon. Als je nu je ego in de strijdt gooit, zou je denken: shit, ze weten dingen, een DL aaargh. Waarom niet gewoon zeggen: Tof, laat eens zien? Je komt niet over als de know-it-all of de arrogante goochelaar, maar als iemand die er is om de goochelkunst in een goed daglicht te zetten.

Natuurlijk is goochelen een kunst die om geheimen draait, maar 1 persoon weet toch al een geheim. Waarom er niet gewoon op inspelen?
    Roel Beckers vindt dit leuk.
  13. Ray

Ray Goochelaar

Het is een enkelzijdige blik als je alleen de exposure ziet. Hoeveel mensen hier zijn zich niet gaan interesseren nadat je het eerste truukje van iemand hebt geleerd. Dit is totaal anders dan massa exposure via TV.

Waar ik mij persoonlijk meer aan stoor, is het feit dat het meer en deel van de goochelaars in spijkerbroek, en sommige zelfs met sneakers aan staan op te treden. Dat verloedert ons vak en imago aanzienlijk meer.

En wanneer je creatief bent laat je zien dat er geen kaarten beneden of boven zijn (Daryl doet die heel mooi in zijn ACR), zoals Marc Spelmann zegt: "Lead them down the garden path they can see and there you kick them in the balls."
  14. S.W.Erdnase

S.W.Erdnase Goochelaar

Wat is inderdaad het verschil tussen jij die je eerste trucje leert, en een meisje dat haar eerste trucje leert?
    In voetbalshirtje optreden bij een formal performance is overigens echt te gek :D haha
  15. hoera, zullen we weer iemand stenegen?
    John van der Lely vindt dit leuk.
  16. Ray

Ray Goochelaar

17. S.W.Erdnase

S.W.Erdnase Goochelaar

@ Michel

Wie zullen we stenigen? Goochelaar Stefan of het meisje van 6?
    FrankGootjes vindt dit leuk.
  18. Roman

Roman Goochelaar

19. Stenen genoeg ...............
  20. Maarten Vogelaar

Maarten Vogelaar Goochelaar

Sudesh, wil je het voortaan aankondigen als je een dergelijke foto plaatst, ik geloof dat ik niet meer bij kwam van het lachen!!! :))))) Ben benieuwd naar je Tripple lift-foto...hahaha, zou die bestaan?

Deel Deze Pagina