1. Beste Bezoeker,
    Kom je ook naar de lezing van Andi Gladwin op 5 of 6 juni ? Zeker doen!
    Meer info kun je HIER vinden.

Dubbel lift

Discussie in 'Op- en Aanmerkingen' gestart door Paul Weiss, 27 jul 2011.

1. Marc Woods Goochelaar

Behoorlijk off-topic maar ik heb dus wél een triple-lift kunnen vinden Maarten!

triple_lift.jpg

Bijgevoegde bestanden:

Arie Stapper, Roel Beckers en Sudesh Roman vinden dit leuk.
  2. Marc Woods Goochelaar

Nu weer on-topic dan :D

Stelling:
    Het uitleggen van geheimen aan leken is niet ok.
    ---

Wanneer ik het gevoel heb dat ik iemand voor mij heb die écht interesse heeft in het goochelen, dan wil ik wel eens iets eenvoudigs uitleggen...een double-lift heb ik nog nooit uitgelegd aan een leek maar kan er eerlijk gezegd ook niet het grote kwaad van inzien.

We zijn allemaal ooit eens ergens begonnen nietwaar.
  3. Maarten Vogelaar Goochelaar

Hulde en eer! hahahha
  4. clownpatje Goochelaar

Hmmm... nu wil ik, die zelf nog niet eens weet wat een dubbellift is, de advocaat van de duivel spelen:

wie van jullie geeft er workshops goochelen? Ik merk dat dat regelmatig gedaan wordt. Is dat dan niet je eigen vak kapotmaken?

Ik ben al jaren bezig met ballonnen plooien en geef daar ook workshops in. Dat is leuk én je weet zeker dat de mensen die het leren dat ook goed doen.

Als ik de lijn doortrek, zou ik (als levend standbeeld) erg blij zijn met het groot aantal ADHD-kinderen van deze tijd (die zullen mijn job niet kapot maken :D).

Nog even over het goochelen: ik heb op dit forum al tig keren gelezen 'het is wat je ermee doet'. Zo kunnen goochelaars ook andere goochelaars boeien met trucs die zijzelf kennen.

Dus vind ik het persoonlijk niet erg dat er meer mensen de dubbellift kennen (maar ik ben wat dat betreft een leek).

Grz

Patje
  5. Count me in! Ik ben ook een goochelworkshopperd.
    Mijn workshop draait echter niet zozeer om het aanleren van trucs. Mijn workshops zijn puur gericht op bedrijven en ik denk persoonlijk dat personeelsleden van een bedrijf niet zitten te wachten op het achterhalen van geheimen van de goochelkunst.
    Ik koppel mijn workshops altijd direct aan het bedrijfsleven en mijn workshop goochelen richt zich puur op mensen die in de verkoop staan of op een andere manier intensief met de klant in contact staan.

Mijn workshop bestaat uit twee demonstraties van hetzelfde effect (effect wordt niet uitgelegd), twee verschillende presentaties (en ook de methode verschilt de tweede keer, om exposure door herhaling te vermijden).
    De eerste demonstratie is vrij droog, vrij sec, vrij saai.
    Tijdens de tweede demonstratie ziet men hetzelfde effect met een totaal andere presentatie.
    Die twee koppel ik direct aan klantencontact en de manieren om met klanten om te gaan.
    Meer uitleg geef ik hier op het forum even niet over, dat is niet relevant.

Vervolgens gaan we op diezelfde manier een stukje probleemoplossend denken. In kleine groepjes krijgt men een bepaalde opdracht; een voorwerp laten verdwijnen, laten veranderen in een ander voorwerp,...
    Men krijgt geen hints of methode, daar moet men zelf een oplossing voor vinden.
    Ook hier ga ik niet verder over uitweiden op goochelaars.com, maar ik wil mijn deelnemers laten zien wat er allemaal mogelijk is, wanneer je een "probleem" via een andere weg benadert.

Het derde luik van mijn workshop, bestaat uit het werken rond één simpel goocheltrucje dat altijd door de deelnemers zelf wordt aangeleverd (met kaarten, met een munt, touw,...). Een héél simpel trucje, waarmee we vooral de "theorie" uit de eerste twee luiken nogmaals in de praktijk omzetten. Ik filter de ingebrachte trucs voor we er actief mee aan de slag gaan, zodat er zeker niet met een "te professioneel" effect gewerkt wordt.

Doorheen de hele workshop zitten een aantal vlotte effecten verwerkt. Puur demonstratie en entertainment, deze effecten worden niet aangeleerd.

Ik verbied mezelf om tijdens de workshop goochelen effecten uit te leggen die commercieel verkrijgbaar zijn (als truc of op DVD, professionele boeken). Het goochelen (en collega-goochelaars) zijn van grote waarde voor mij en ik zal geen enkele actie ondernemen die het goochelen of mijn collega's kunnen schaden.
    Het grappige is dat ik enkele weken geleden 10 exemplaren van de heerlijke kaarttruc 'twisted sisters' besteld heb en ik meteen de vraag kreeg of ik ze nodig had voor een workshop:D
    Ik wil gewoon voldoende exemplaren van dat effect hebben, aangezien het echt een van mijn favoriete effecten is.
    Geloof me, lieve mensen; Ik zal NOOIT een commercieel effect uitleggen, laat staan aanleren.

Ik geef ook een workshop "gedachten lezen". Dit is in principe een interactief optreden met zeer veel "spectator as mind reader" effecten, waarin ook geen enkele vorm van exposure zit. De boekende klant weet uiteraard voor de boeking dat de ws niet draait rond het "leren gedachten lezen".

Ik wil even een stelling in de groep gooien, het is niet persé mijn visie, maar wel een visie die ik ooit hoorde:
    "wanneer een effect uit een boekje wordt aangeleerd tijdens een workshop en de deelnemers dit boekje ook effectief ontvangen in ruil voor de kostprijs van het boekje, is dit (ethisch/juridisch) correct."
  6. Monsieur Lumineux Goochelaar

Alvorens te antwoorden op de vraag clownpatje , is er hier niemand die , net door het krijgen van een goochelworkshop in aanraking is gekomen MET het goochelen ?
    ikzelf , ik zal voor de veiligheid de naam NIET noemen , ben wel degelijk in aanraking gekomen door een initiatie goochelen in een circusatelier .

Ikzelf geef af en toe goochelworkshops . Daarin gaat het dan het eerste deel over de "code" van het goochelen . Ik neem daar heel erg mijn tijd voor , want ik ben van mening als je ze op een mystieke manier aan de man kan brengen , ze net ook haar effect heeft ! Vaak zijn deze workshops voor kinderen , en dan maak ik er ook een punt van dat ouders weggaan en enkel de kinderen blijven. (Tenzij ze willen meedoen , maar dat is dan weer vaak niet het geval)

Wat ik tijdens zo'n workshop aanleer ? (op een twee uur tijd zo'n vier a vijf effecten)
    - Dat gaat van het tevoorschijn toveren van een onzichtbare knoop (die je in je hand verstopt houdt en al van in het begin in het touw zit .
    - Het vouwen van een roosje ( iets speciaals maken van iets heel alledaags )
    - 1 simpel munt truukje ( meetsal de munt van tafel nemen en laten vallen op je schoot)
    - Als de kinderen wat ouder zijn , een french drop .
    - Kaartspel uitwaaieren op tafel en met 1 vinger omdraaien .
    ( dat is echt een voltreffer , want het ziet er echt speciaal uit , en het is helemaal niet moeilijk )

Ik ben absoluut van mening dat het de bedoeling kan zijn veelgebruikte slights zoals een dubbel lift uit te leggen in een initiatie ( een workshop waar je even proeft van een gegeven ) , maar langst de andere kant moet je de goochelkunst ook durven openstellen zodat mensen ervan KUNNEN genieten . Je dient toch ook wel echt effe bezig te zijn en de juiste plekken te ontdekken ( clubs , dealers .... ) om aan de echt nteressante info te komen .
    Onlangs heb ik al eens de vergelijking gemaakt , maar , ook de circuskunsten sector is altijd een heel gesloten gemeenschap geweest , en nog steeds trouwens , ofschoon vanaf een bepaald niveau . maar de laatste 10 a 15 jaar zijn er zowat in iedere stad tot kleinere gemeenten , circusateliers uit de grond gerezen . Tien jaar geleden waren er een vier of vijftal , vandaag zijn dat er 28 !!! Wat je hoegenaamd ontegensprekelijk merkt , is een boost in technisch kunnen , creativiteit , en benadering van de circuskunsten met een gigantische kwaliteitsstijging tot gevolg . Maar ook het nestellen van een professioneel cirquit , met dus ERKENDE hogeschool opleidingen en al .

Goochelen hoeft niet voor goochelaars te zijn , maar zou zijn weg moeten vinden naar het grote publiek . En ik denk , dat dat ondertussen bezig is , in talloze mengvormen in zowel theater , circus , dans en filmwereld , waarin je meer en meer merkt , dat illusies , special effects en magie wordt gebruikt als een knipoog .
  7. mitch durbank Goochelaar

Ik ben er natuurlijk niet voor om tehcnieken uit te leggen aan leken. Maar wij weten allemaal dat alleen een techniek niet genoeg is. Mijn Ambitous card is opgebouwd uit meerdere technieken dus niet alleen met de dubbel lift. Dit zorgt ervoor dat het publiek de technieken niet ziet. Dit heeft meer te maken met routining van een truc.
    Een ander voorbeeld is als ik mijn coin flury doe dan berust bijna de gehele truc op goede routining. Dit is niets meer dan een juiste opbouw in je act. als ik een valse overname maak ( leken kennen dit principe ook van opa) en ik laat de munt in de andere hand verdwijnen. En ik zou nu wachten dan duurd het niet lang dat het publiek de munt in de andere hand zal vinden. Als je nu zorgt dat na drie seconden de aandacht verplaatst wordt naar het volgende effect of voorwep dan stoppen mensen met zoeken. Zo komt er in mijn coinflurry allemaal kleine effectjes achter elkaar zodat het publiek geen tijd heeft om terug de redeneren. Ergens midden in de routine heb ik wel zo`n punt ingebouwd maar dan zorg ik ervoor dat dit ook kan en dat ze niets kunnen vinden.

Dit heeft allemaal te maken met je routining of opbouw van je act. Darwin ortiz zegt in het boek Designing Miracles de fundering van je truc moet goed zijn. Anders moet je deze herzien maar dit wordt niet gedaan en vaak opgelost met extra afleiding. Als je een raam gaat schilderen en het hout is afgebladderd dan kan je er over heen verven. Nu houd je altijd probemen met het verfwerk van het raam. Je kan nu verderop een schilderij hangen wat de aandacht trekt zo heb je extra afleiding gebruikt. Deze afleiding werkt niet voor iedereen en deze mensen zullen het slechte verfwerk alsnog zien en andere mensen hier over inlichten.
    Je kan het raam ook afkrabben ( terug naar de basis) en daarna schilderen. Nu heb je het goed uitgevoerd en er minder werk van op de langere termijn. Voor een truc hoef je deze fundering maar een keer goed uit te denken en dan heb je er levenslang plezier van.

Ik bedoel hiermee te zeggen als een leek eens een techniek weet dan zorgt de opbouw van je truc ervoor dat hij dit niet in het juiste context kan plaatsen. Dit betekend niet dat ik een voorstander ben van het uitleggen van deze technieken.
    Roel Beckers en Kiko vinden dit leuk.
  8. Paul Weiss Goochelaar

eindelijk ook wat normale reacties.
    Monsieur Lumineux vindt dit leuk.
  9. clownpatje Goochelaar

Nog even over de technieken uitleggen; ik weet dat dit soort discussies elders op het forum ook gevoerd zijn, maar het doet me denken aan een Nederlands tv-programma (van een paar jaar geleden) waarin een Nederlandse goochelaar op zoek ging naar het geheim van een truc die hij in het bezit had, zonder instructies. De man die de goocheltruc ontwierp was hartstikke dement, kon hem dus niet helpen...

Nu zal dit niet met de dubbellift gebeuren, maar het pleit wel voor het voortvertellen van geheimen, al dan niet als workshop...

Kwestie van de discussie op gang te houden ;-)
  10. Richard Top Goochelaar

Paul

Ik ben het eens met Mitch Durbank, het gaat om hoe je iets brengt.
    ik heb bv na dat goochelaars ontmaskerd op tv was geweest een aantal keer mee gemaakt dat iemand over een bepaalde truc zei nu weet ik hoe die werkt, maar als je die truc deed in een ander jasje dan konden ze geen link leggen naar de kennis die ze hadden.
    ik heb ook wel eens iemand tegen gekomen die het over de duimspits had.
    gekocht in een feestwinkel, hij zei tegen mij dat ik die wel niet meer zou gebruiken daar dit geheim heel bekent is.
    Ik bevestigde dit en deed vervolgens een truc waar ik de duim bij gebruikte.
    de persoon kon een doekje laten verdwijnen maar wist niet alle mogelijkheden waar je deze nog meer voor kan gebruiken.

het meisje van zes waar jij het over hebt weet 1 ding maar kan nooit de link leggen waar je deze nog meer voor kan gebruiken.
    uiteraard kan je afvragen of het nodig is of iemand dit uitlegt.
    maar het is ook zo dat mensen in hun leven vaak niet meer als 2 maal een goochelaar tegenkomen.
    dan is de kans ook nog eens heel klein dat deze goochelaar de dl doet.

En dan vergeet een mens ook nog eens heel snel iets als deze er niet mee bezig is.
    Als ik optreed zijn er soms mensen die ook zeggen dat ze een trucje weten en of ze deze mogen laten zien.
    vaak gaat het mis daar ze de truc al heel lang niet gedaan hebben.
    ze denken het nog te weten maar dat is vaak niet zo. en lukt het wel dan zeg ik dat hij/zij het heel goed heeft gedaan maar dat ze het niet verder mogen vertellen.
    en ik nodig ze soms uit in een hoekje om de foutjes er uit te halen.
    je moet ze dan eens trots zien weglopen. ik zeg er dan ook bij pas laten zien als je het thuis hebt geoefend.
    en ik leer ze een eenvoudig trucje er bij. want met 1 truc in je zak kom je niet ver. je krijgt hooguit de vraag doe hem nog eens en ja dan weet iedereen hem.
    om dit te voorkomen geef ik een trucje er bij

ik krijg dan soms een e-mail van deze mensen met een dankwoord en dat ze hebben geoefend .
    en dat ze hun vrienden hebben gefopt.
    en ze hebben ook nog een boekje op de kop getikt met simpele trucs.
    dus kan je zeggen dat het positief heeft gewerkt.
    ze zijn het leuk gaan vinden en zullen hier door het geheim voor zich zelf bewaren.

Een gegeven is dat je pas iets kan onthouden als je iets vergeet.
    dit is de reden dat je simpele dingen vergeet bv: als wat heb je eergister gegeten hebt en wat was het weer van twee dagen geleden ook al weer. je hebt aan deze kennis niets daar het weer van vandaag belangrijk is en ook wat je vandaag gaat eten.
    Hoe belangrijk is het dan als iemand je een techniek leertwaar je vervolgens niets mee doet. je vergeet het daar er voor dat persoon belangrijkere dingen zijn om te onthouden.

Richard Top
  11. Tonny.Oosterwold Goochelaar

een oude goochelaar leerde mij toen leek in 1969 een paar trucs. Daarna heeft het goochelen mij nooit meer los gelaten. Of je nu moet zeggen dat je nooit een leek iets mag leren. volgens mij haal je een leek er zo uit die het geheim willen weten of een goochelaar in dop. ik denk dat iedereen hier begonnen zijn met iets dat ze als leek hebben geleerd.
    cojanlis vindt dit leuk.
  12. Math.van.Rhee Goochelaar

Sudesh, je hebt goede humor met de dubbele lift , erg leuk , kan gewoon als een nieuwe nederlandse speel film gebruikt worden nu op nieuw verfilmd de lift en sudesh laat een kop rollen . groetjes math.

Deel Deze Pagina