Gedachtengangen over de nmu

Discussie in 'NMU, FISM en clubs' gestart door Jean-Paul, 24 apr 2011.

1. Jean-Paul

Jean-Paul Administrator Medewerker

Blijkbaar is er behoefte om toch over de NMU te discussieren.
    Het vorige topic hierover is gesloten omdat het evolueerde in wederzijds moddergooien.
    Uiteraard is de NMU belangrijk voor iedere goochelaar, vandaar dit topic maar vergeet niet de spelregels:

Reageer op wat iemand zegt en niet op de persoon zelf.
    Hou je pennevruchten bij het onderwerp (de NMU) en niet over de persoon die in jouw ogen een andere mening heeft.
    Elke aanval richting een persoon (spelen op de man en niet op de bal) zal niet getolereerd worden.

Jasper Oberon vindt dit leuk.
  2. EVI

EVI Illusion Entertainment Designer

Er zijn meer die te maken hebben met teruglopende aantallen.... Het mooie is in het artikel hieronder dat men durft te zeggen dat het op sommige vlakken beter kan, zonder dit als negatief op te vatten...

24 april 2011
    Tekst: Robert van den Ham
    Met 270.348 autoliefhebbers heeft de AutoRAI zo'n 45.000 bezoekers meer getrokken dan in 2009, maar beduidend minder dan de editie ervoor. Toen kochten nog 400.000 mensen een kaartje voor het tweejaarlijkse auto-event in Amsterdam. Het moge duidelijk zijn: tijden zijn veranderd.

Binnen de RAI Vereniging werd vanuit gegaan dat met de opzet als vanouds - alle merken weer keurig overzichtelijk bij elkaar - de 300.000 bezoekers zeker haalbaar moest zijn. Dat gebeurde dus niet, en gelet op de reacties op onder meer Autoweek.nl heeft dat niet louter met het mooie weer te maken. Onder meer de kosten voor entree, parkeren en consumpties werden genoemd, het ontbreken van diverse merken, en ook bleek lang niet iedereen duidelijk dat de AutoRAI meer dan een 'grote nationale autoshowroom' was. Vanuit de organisatie is het echter een goed nieuws-show, want over het uiteindelijk aantal heerst kennelijke tevredenheid en bezoekers en exposanten blijken het evenement 'hoog gewaardeerd' te hebben.

Rijke mix
    "Twee jaar geleden waren het vooral liefhebbers en nu is het een rijke mix van echte autoliefhebbers en autokopers die een bezoek aan onze stand brengen,” aldus woordvoerder Jacques Geijsen van Volkswagen. Ook Sander van den Bey spreekt namens de Nederlandse Ferrari dealers zijn tevredenheid over de beurs uit: “We hebben voldoende leads gegenereerd en zijn blij dat we de nieuwe Ferrari FF hebben kunnen presenteren aan klanten en prospects. Onze deelname is super geweest voor de merkbeleving.” PR-manager Jeroen Maas van Opel Nederland gaat zelfs nog verder. “Ik denk dat de organisatoren het juiste recept te pakken hebben en we kunnen wel spreken van een schot in de roos. Het was weer een ouderwetse AutoRAI.” En Joost ’t Hooft, beursmanager van de AutoRAI: “Uitgaand van de positieve reacties van exposanten en bezoekers durf ik te stellen dat we er met deze editie van AutoRAI in geslaagd zijn de belofte van het grootste autofeest van Nederland in te lossen. We hebben met deze beurseditie het grootste publieksevenement van Nederland weer helemaal terug op de kaart gezet.”

Onder de loep
    Toch zal het laatste woord er nog niet over gesproken zijn. Er mag dan inmiddels al een datum voor 2013 zijn vastgelegd op de kalender (2 tot en met 14 april), uit reacties van diverse importeurs blijkt dat het event internationaal aan waarde blijft inboeten. Dat betekent dat budgetten die internationaal beschikbaar worden gesteld om op een evenement als de AutoRAI acte de presence te kunnen geven, minder vanzelfsprekend lijken dan ze nu zijn. En als dat dan betekent dat meer merken gaan afhaken en eigen, kleinere events als interessant en ook betaalbaar alternatief gaan zien, het einde zoek is. Zo komt Nissan in juni met een eigen event in vermoedelijk Rotterdam en gaat Toyota iets dergelijks in het najaar organiseren.
    De RAI Vereniging heeft in elk geval twee jaar om de formule van AutoRAI nog 'ns goed onder de loep te nemen.
  3. Stapper

Stapper Goochelaar

Hoi Evi, ik heb er niet zo veel verstand van. Om duidelijk te zijn, niet van goochelen en niet van goochelcongressen. Wat ik hoor is dat er de laatste 5 jaar internationaal een teruggang is van het aantal bezoekers. En de kenners zeggen dat je dit gewoon moet accepteren. Youtube is de 'boosdoener', zegt men. En die kun je niet op laten pakken of zo, lijkt mij. Maar goed, we hebben een prachtig congres voor de boeg, is mijn mening. En ik zou het bijzonder op prijs stellen als je me daar verteld wat er beter kan. Als dat op een positieve en opbouwende manier gebeurt, zou het zomaar kunnen dat ik daar enthousiast van word. En enthousiastme is de basis van veel mooie dingen .... lijkt mij ....

hint : www.nmucongres.nl
  4. Ronald de Zeeuw

Ronald de Zeeuw Goochelaar

Ik lees hier weer een epistel van meneer EVI. Los van het feit of ik het er mee eens ben (zit zelfs een kern van waarheid in) en ik persoonlijk de NMU een overbodige club vindt, valt het mij op dat er wel steeds leuke bijdragen van Dhr Evi verschijnen, maar hij doet niets !
  5. Stapper

Stapper Goochelaar

Hoe bedoel je?
  6. Dirk Wijnen

Dirk Wijnen Goochelaar

Nou, volgens mij heeft Evi al heel wat bijgedragen op dit forum, en ook al vaker dingen geprobeerd op te zetten alleen wilde dat niet altijd lukken.
    Maar het is zeker iemand die weet waar hij over praat.
  7. Jac

Jac Goochelaar

Misschien vergis ik me, maar volgens mij is dit eerder uitgebreid een topic besproken, voordat er een slotje op kwam. Ik meende "Teruglopen dealeromzet en opkomst evenementen".

De ideeën die geopperd werden en opmerkingen die gemaakt waren, leken mij meer dan van uitstekende kwaliteit en zeer interessant. (Behalve de persoonlijke opmerkingen naar elkaar toe.)
    De mensen van de NMU, die de NMU serieus op de kaart willen setten en betekenis wil geven, zouden dat toch lezen gelezen hebben??? Wellicht dat er (meer dan) voldoende input is om ermee aan de slag te gaan en iets op te zetten. Indien NMU niet zelf hiermee aan de slag zou gaan en de kritieken/ideeën volledig negeren, dan komt de NMU inderdaad over als een wassenneus.

Ik denk dat velen zich al hun beste kant hebben laten zien door goede ideeën te opperen en (sterke) opmerkingen te maken. Mensen die hun kop boven het maaiveld durven te steken. Het topic zet de mensen van de NMU toch ook te denken over de toekomst? Wat valt er dan nog meer te doen? Bij zo'n grote 'bond als deze, zitten er mensen met visie, Waarvan de visie mede tot stand komt na aanleiding van ideeën en opmerkingen van anderen?

(Ik kan me niet voorstellen dat de NMU zich met een wassenneus wil vergelijken en zich niet serieus wilt nemen)
  8. Ronald de Zeeuw

@stapper.
    Allemaal geweldige suggesties van EVI en vaak de moeite waard. Start dat dan op !
    Even iets anders, is het u ook opgevallen dat er op- en aanmerkingen komen richting de NMU maar dat
    er van de kant van de NMU een dodelijk zwijgen heerst. Misschien bewust ?
  9. Martijn van Berkel

Martijn van Berkel Administrator Medewerker

Hoi Ronald, volgens mij is het in het vorige onderwerp wel degelijk (meerdere keren) gereageerd door DB-leden als Jan Kosters en Jasper Oberon. De NMU zoekt al lang iemand voor PR, echter is deze vacaturetot op heden niet ingevuld. Qua PR zou voor de NMU nog veel te winnen zijn. Om "iets" naar een hoger niveau te tillen, moet er gewoon een organisatie achter staan en voor het goochelen is dat de NMU. Heb je de laatste NMU al gezien ? Nu in kleur en al veel meer een echt vakblad. Is je kaartje al besteld voor het NMU congres ? Ik vind het erg knap dat ze zoiets in korte tijd weer weten op te tuigen. Er zijn altijd verbeterpunten in een organisatie, maar zonder NMU zou goochelend Nederland er heel anders uitzien (in negatieve zin)
  10. Ronald de Zeeuw

Martijn, absoluut oneens. Inderdaad hebben Jan Kosters c.s. gereageerd maar niet over het NUT van een overkoepelende organisatie. Ik herhaal mijzelf, maar dit soort bestuurslagen kosten geld, komen voort uit
    machtsstructuren (regering, gemeenten, ambtenaren, krijgsmacht etc). Voegen niets toe en hebben zeker in het geval van de NMU nauwelijks draagvlak. Op dit moment slechts ongeveer een kwart van de goochelaars aangesloten.(en dan nog ongewild (?) doordat toevallig hun club lid is). Laat individueel beslissen of men lid wil worden en kijk dan wat er overblijft. Blad van de NMU gezien (ondanks dat ik geen lid ben en ook nooit zal worden) Ziet er leuk uit. Geef ik onmiddellijk toe. Maar gezien de verschijningsfrequentie nooit actueel.
    Leuke truukjes. Maar als VAKblad ? Waar staan de artikelen over de veranderende wetgeving ? Belasting consequenties, buma, stemra overige auteursrechten waarmee dit vak te maken heeft ? Valkuilen in contracten en noem maar op. Dan pas is het een VAK blad. En nee, ik ga niet naar het congres. Heeft voor mij persoonlijk geen toegevoegde waarde. En als dit inderdaad, zoals hier eerder gesteld is, mogelijk het laatste congres zou zijn, geldt dit voor een heleboel goochelliefhebbers.
    Als ik het artikel van de heer Piet van een paar dagen geleden juist heb gelezen waren er op dat moment 120 kaarten verkocht. Laat dat nog stijgen tot voor mijn part 180. Dan geeft mij dat een dubbel gevoel.
    A) Ongelooflijk jammer voor alle inspanning want ik weet wat er bij komt kijken en dat gun ik absoluut niemand en moet er waarschijnlijk dik geld bij.
    B) Gewoon stoppen, leeft dus kennelijk niet.

Ook Dynamite klaagde over de toeloop naar de door hen georganiseerde lezing. Misschien zijn er teveel of geen geld meer ? Of niet echt interessant ? Of teveel van hetzelfde ? Wie het weet mag het zeggen.
    EVI vindt dit leuk.
  11. Dirk Wijnen

Dirk Wijnen Goochelaar

De reden dat ik de laatste 2 maal niet meer naar een congres in NL ben geweest is omdat ik graag internationale artiesten en lezingen zie en bij wil wonen. En daarmee wil ik niet zeggen dat de nationale artiesten/lezingen niet goed zijn, maar ik zie gewoon graag grote bekende internationale namen voorbij komen.
    En om dan e.v. paar tientjes meer te betalen maakt mij niks uit.
  12. Nico van Hulst

Nico van Hulst Erelid & V.I.P.

Evi ik heb zelden iemand een doos spijkers op de kop zien slaan Ik heb je mail nu 3 keer gelezen en knik alleen maar ja. Heel veel mensenwillen alleen maar azijn pissen jij geeft inweze een handleiding die verplichte kost op goochelverenigingen zou moeten zijn. En natuurlijk ik roep al 20 jaar waarom kunnen ze het in Blackpool wel. En dan roept iedereen, Engeland is veel groter. Ja en daarom zijn er in Engeland bijna wekelijks congressen en congresjes. En als we dan zo klein zijn waarom dan niet ieder jaar een Benelux congress . Evi serieus, stel je verkiesbaar voor het NMU bestuur en ik voer camoagne voor je. EVI FOR PRESIDENT.
  13. Eddy Smit

Eddy Smit Goochelaar

Kletsen jullie allemaal maar raak. Ik ga er gewoon heen voor de gezelligheid. Doe ik al bijna 35 jaar. Wel of geen internationale artiesten. Wel of geen aantrekkelijke prijs. Interesseert mij allemaal geen hol. Niemand die mij wat dat betreft op andere gedachten kan brengen. Het zit gewoon in mijn systeem. En hulde aan al diegene die voor mij die heerlijke bijeenkomst waarmaakt.

En de NMU? Die heb je gewoon nodig om de grote lijnen uit te zetten. Maar daar is al meer dan genoeg over geschreven dacht ik zo.
  14. Robert.de.Peffer

Robert.de.Peffer Goochelaar

Ik geloof er niet in dat Youtube er iets mee te maken heeft, ik zie Youtube gewoon als de nieuwe goocheldoos. Ik lees nu in veel bio's dat de goochelcarriere begon met een goocheldoos, over een aantal jaren zal hier staan dat de carriere begon met een filmpje dat op Youtube stond.

Voor dit jaar lukt het me niet meer om tijd vrij te maken voor het congres (ik kan maar een avond) volgend jaar wil ik het zeker eens proberen.

De laatste informagie geeft vertrouwen voor de toekomst toch vraag ik me af of mensen dit boekwerk zouden missen als het niet meer bestond. Omdat de oplage relatief klein is denk ik dat een groot deel van mijn lidmaatschapsgeld naar dit boekje gaat.

Wat zouden jullie vinden van een digitale versie? of zou het niet voordeliger zijn om de samenwerking te zoeken met de Escomoteur? Wellicht in plaats van de informagie een voordelig abbonement op de Escomoteur?
  15. Jan Kosters

Jan Kosters Goochelaar

Hoi Dirk, als je het hebt over internationale artiesten: die zijn er elk jaar. Vorig jaar o.a. Duitsland en Rusland. Dit jaar Engeland, Italië en meer. Of bedoel je met internationaal: bekende gezichten uit Amerika?
    Laat je verrassen! De mensen die in het circuit bekend zijn en worden ingehuurd zijn altijd veel beter dan je bedenkt. Of origineler. In de loop der jaren zijn er zo al heel veel bekende namen op het nationaal congres geweest.

Maar ook by Dynamite zijn bekende namen voorbij gekomen uit de USA en toch zitten de lezingen niet afgeladen vol...
  16. Jan Kosters

Jan Kosters Goochelaar

@ Robert: digitaal is al een paar keer weggestemd: er zijn er teveel die het in een papieren versie willen ontvangen.
    En inderdaad: door de kleine oplage gaat 27 euro (4 keer drukken en 4 keer verzenden) van je contributie naar de Informagie. Hiermee blijf je trouwens wel op de hoogte van alle activiteiten. En dit vormt weer input voor de toekomstige website.

Bij digitaal heb je trouwens nog een kostenpost: de professionele opmaak. Willen we écht kosten besparen, moet iemand binnen de NMU gratis het blad steeds opmaken en in professioneel formaat bij een drukker kunnen aanleveren. Maar dan krijg je ook echt een hobbyblad...

Wie weet wat er in de toekomst kan. Digitaal? Misschien als de generaties 'opschuiven' en er steeds meer goochelaars zijn die gewend zijn aan het digitale tijdperk.
  17. Robert.de.Peffer

Maakt de NMU gebruik van stagiares, ik kan me voorstellen dat een stagaire een mooie bijdrage kan leveren op het gebied van communicatie. Wellicht een ledenonderzoek. Hoe waarderen de leden de NMU en wat verwachten de leden van de NMU.
  18. Jean-Paul

Jean-Paul Administrator Medewerker

Ik denk dat een congres een uitgelezen kans is om zo'n grootschalig onderzoek te houden, en vervolgens daarna ook naar alle leden en geinteresseerde goochelaars.
    Zo krijg je een stapel feedback waar je u tegen zegt waaruit je fantastisch conclusies kan trekken hoe mensen denken over de NMU, wat ze zouden willen veranderen aan de NMU, en hoe de NMU zich beter kan profileren.

Bij mij op het werk hebben we net weer zo'n onderzoek achter de rug van een stagiar, die had het als afstudeerproject.
    Als de NMU interesse heeft kan ik kijken of die stagiar (al dan niet tegen een redelijke vergoeding) nog zo'n onderzoek wilt doen maar dan in samenwerking met de NMU.
    Niet geschoten is altijd mis.......
  19. EVI

EVI Illusion Entertainment Designer

Nou Nico dat presidentschap hoeft van mij nou ook niet gelijk hoor...
    En iemand als Dirk zou ook heel wat goede inbreng kunnen hebben.
    Maar in dit geval is het niet aan ons.... ;) Das wahr einmal....

Bij de NMU zitten hele vakbekwame mensen. Ongetwijfeld.
    Ik begrijp dus ook dat ondanks alles wat er gezegd wordt het niet zozeer aan (de mensen van) de NMU ligt, maar dat vooral termen als 'tijd' en 'geld' belangrijk zijn.
    En ik probeer magie ook met een andere bril te bekijken. Dan weer als zakenman, dan weer als marketing'kenner', dan weer als filosoof, dan weer als leek......
    Met alleen kennis van magie kom je als professioneel entertainer niet zover. En dus ook als organisatie blijf je dan in een bepaalde cirkel hangen. Ik denk dat het runnen van de NMU heel goed gezien kan worden als het runnen van een groot nationaal bedrijf.
    Ronald, ik zit niet in het bestuur van de NMU en daarom is het ook niet aan mij om als zodanig allerlei acties te beginnen. Lijkt mij logisch.
    Ik ben het niet helemaal met je opmerking eens, dat de NMU overbodig is. Als overkoepelende organisatie zou je juist veel voor elkaar kunnen krijgen voor het Nederlandse goochelen. Iemand die iets wil weten over goochelen zou heel mooi eerst bij NMU terecht kunnen. Een mooie startplaats. En dan denk ik dat in het bestuur ook wel een paar mensen met ervaring uit het bedrijfsleven kunnen zitten, naast goochelaars.
    Je komt met een paar hele mooie uitspraken over het magazine, Ronald! Niet actueel, niet interessante en relevante info, geen vakblad.... En toch is alles daarover en daarvoor wel te vinden onder goochelaars. Misschien dat op de een of andere manier dat soort informatie toch vanuit de leden kan worden aangeleverd? Je zou bijvoorbeeld van elke vereniging voor elke uitgave een bijdrage kunnen vragen. En dan kan de vereniging dit weer uitspelen aan de leden, waarbij de kopij niet gestuurd hoeft te worden naar de NMU maar ingeleverd kan worden bij mensen van je eigen club. Het idee van 'dichter bij de mens'. Een redacteur bij NMU zou ook contact kunnen zoeken met redacties van andere magazines...
    Ik denk dat bij NMU echt wel een plaatsje zou kunnen zijn voor iemand als Ronald die niet zozeer verstand heeft van 'goochelen' maar meer van 'commercieel goochelen'. Je weet wat boekers willen. Je weet hoe anderen tegen magie aankijken. En dat is nu net nodig bij de NMU. Als je eenmaal ook weet wat 'men wil' dan kun je ook veel makkelijker bedenken hoe je ze dat kunt bieden en hoe je die mensen allemaal kunt interesseren voor magie.
    Van mij geen negatief woord over NMU. De mensen daar doen het hartstikke goed, helemaal als je van hun ook hoort waar zij tegenaan lopen. Dan vind ik het haast zonde van hun tijd als er niet het gewenste resultaat uitrolt. Misschien een soort 'taskforce' van leden die een beetje verstand hebben van de andere aspecten zoals PR, layout en drukken van een magazine, leden werven, sponsors binnenhalen.... Dat hoeft het bestuur allemaal niet specifiek te doen. Die heeft het al druk genoeg.
    Ik denk dat een congres voor velen niet (meer) een ontmoetingsplaats is. Tegenwoordig kom je met hyves, facebook en msn ook al aan je contacten. Met iets als msn kun je zelfs gewoon live cammen met een collega en zo je laatste truc's of moves laten zien. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat er veel zijn die daarvoor niet meer naar een congres komen. Maar waarvoor dan wel? Om de nieuwste truc's ook even echt te zien voordat je ze koopt? Voor optredens van artiesten die je anders niet zo snel ziet? als je dat een beetje in beeld hebt dan kun je ook al weer een stuk gerichter bezig zijn met een volgend congres en dan misschien meer leden interesseren. Een kleine enquete daarover zou al heel wat info kunnen geven, om maar eens wat te noemen.
    Ik denk dat men bij de NMU een beetje vast zit. Zoals het nu gaat, gaat de spiraal niet echt omhoog. En ondertussen is er wat geprobeerd om toch een opwaartse beweging te krijgen, maar het wil geloof ik niet echt lukken. Daar zou je op een gegeven moment echt gefrustreerd van raken. Al je vrije tijd stop je er in, maar dat lijkt niet genoeg. En dan denk ik echt dat wanneer je je goochelbril afzet en puur gaat kijken als zakenman je nog wel wat kunt bereiken. Met dat, en met delegeren. Alles wat het NMU niet perse hoeft te doen uit handen geven. En dan kun je ook denken aan groepjes, of aan verenigingen. De club in Groningen kan zich bezighouden met het blad. Of het is een selectie van leden uit het hele land. Met dan 1 persoon die alles verantwoord naar de NMU. Zo ook een delegatie die zich bezighoudt met PR. Genoeg goochelaars die er verstand van hebben. Wanneer een persoon dat beheert en samenbrengt in bijvoorbeeld een maandelijks verslag aan de NMU dan is er al weer iets wat op poten gezet is.....Daarmee kun je juist iets doen aan tijd. En wanneer geld een probleem is dan zou los van al het andere het vinden van geld via sponsors of acties juist op prio nummer 1 moeten staan. Een goochelboek voor iedereen waarvan de opbrengst naar de NMU gaat. Voorstellingen waarvan de opbrengst naar de NMU gaat. Alle bedrijven in Nederland benaderen voor sponsoring. Alles wat maar geld op kan leveren proberen. Maar daarvoor is ook tijd nodig. Dus ook dat kun je weer uitbesteden als NMU aan leden die daar ervaring mee hebben....
    Zijn natuurlijk zo maar een paar ideetjes van mij. Of ze handig zijn, dat is een tweede. Alleen.....
    Als je zeker weet dat datgene wat je nu doet, zoals je het nu doet niet werkt.... dan zou je dus ook zeker moeten weten dat het anders moet. Een andere weg proberen. Misschien kom je dan al wat dichterbij je einddoel. Kom je er dan nog niet, nou dan pak je weer gewoon een andere weg.... Net zolang tot je je einddoel in zicht hebt. En niet halverwege gaan denken dat je bent verdwaald maar gewoon blijven zoeken....
  20. Robert.de.Peffer

Weer een waardevolle bijdrage van Evi[​IMG]

Een onderzoek op het congres kan wel maar daarmee bereik je alleen de beperkte groep die al naar congressen komt het lijkt mij interessanter om te weten waarom de rest wegblijft?
    Wellicht is het wel interessant om een discussie platform op het congres te hebben, ik stel voor GOOCHELAARS.COM-LIVE [​IMG]

Deel Deze Pagina