Gedachtengangen over de nmu

Discussie in 'NMU, FISM en clubs' gestart door Jean-Paul, 24 apr 2011.

1. Jean-Paul

Jean-Paul Administrator Medewerker

Leuk voorstel, doen we in de bar dan onder het genot van een biertje of een ander drankje. [​IMG]
  2. Dirk Wijnen

Dirk Wijnen Goochelaar

Ik bedoelde inderdaad de hele grote bekende namen, hoeft niet perse uit de USA te zijn, maar een Gregory Wilson zie ik toch wel graag op een congres, ondanks dat ik dat al twee maal heb meegemaakt :)

Ben aan het overwegen om deze keer misschien toch nog eens te komen kijken :)
  3. EVI

EVI Illusion Entertainment Designer

Dan probeer je tv te kijken, maar al wat je ziet is reclame…. Dus mijn laptop er maar weer even bijgepakt….

Eddie, ik denk dat niemand het zal tegenspreken dat de congressen gezellig zijn. Dat zijn ze vast en zeker. Maar het lijkt erop dat gezelligheid geen criterium meer is voor vele mensen om nog op het congres te verschijnen. Op zich is dat wel een beetje te begrijpen. Zo kun je voor gezelligheid ook naar elke willekeurige bar. En zo kun je tegenwoordig met een ongelooflijke hoeveelheid sites en programma’s op elk gewenst moment van de dag gezellig met collega’s praten. Je kan ze zelfs filmpjes laten zien, of live met ze cammen. En als je al je goochelvrienden elke dag zou kunnen zien, dan wordt het steeds minder nodig om te wachten tot een congres om die goochelvrienden weer te zien. Misschien zitten goochelaars wel te veel op msn en hyves en moeten we massaal afkicken.

En als het de artiesten ook niet zijn….. wat dan wel?
    Op zich heb je een leuk idee Jean-Paul. Alleen denk ik ook net als Robert dat je een onderzoek over waarom mensen niet naar een congres komen niet zou moeten voeren op dat congres. Dan pak je volgens mij nou net de verkeerde groep…. Als jij en ik niet naar het congres gaan, dan zouden ze beter ons kunnen vragen. Maar niet Eddy en Jan op het congres. Van hun zou je willen weten wanneer ze zouden blijven komen. En ik heb het gevoel dat wanneer je beide resultaten naast elkaar legt, je twee compleet verschillende lijsten met antwoorden krijgt.

En Nico je vraagt je misschien terecht af hoe het komt dat wat wij hier niet voor elkaar krijgen in Engeland geen enkel probleem is. Het zou mooi zijn om daar eens te buurten en te kijken wat zij anders doen dan de NMU en de clubs. Wat gebeurt er daar, wat zo’n positief effect heeft? Misschien heb je er zelf ook al een idee over? Ik ken die clubs niet dus ik zou het niet weten.

Ik denk dat niemand zich geroepen voelt om te reageren, Martijn, op de ‘vacature’ van PR-lid omdat dat niet iets is wat je er even bij kunt doen. PR = contact maken. De boer op. Mensen laten kennismaken met magie en NMU. Bedrijven benaderen voor sponsoring. Theaters benaderen voor de NMU-magic tour die je op gaat zetten. Zorgen dat de coole folder over magie bij de scholieren terecht komt. En de schooldirecties zelf benaderen voor de unieke magische les die tegen een kleine vergoeding geboekt kan worden. De stoere NMU-goocheldoos in elkaar zetten en zorgen dat die bij Bart Smit wordt verkocht, inclusief een mooie DVD over het Nederlandse goochelen. Zorgen dat alle NMU-leden een stapeltje flyers krijgen over goochelen samen met de NMU. Die kun je zelfs bij het magazine voegen. En als het inderdaad zo is dat slechts ¼ van alle goochelaars hier lid is van de NMU, dan ga je ook nadenken over manieren om die bij de organisatie te krijgen. En dan kun je alle tactieken toepassen die gangbaar zijn onder het ‘What’s in it for me?’….. Dan ga je bekijken hoe je dat zelfde magazine digitaal kunt krijgen zonder internet. Een DVD over het congres. Een DVD met acts van leden, en met presentaties van clubs zodat iedereen ook eens kijken hoe het er bij andere clubs aan toe gaat. Een schijfje met foto’s en ander materiaal. En dan zou je ook in dit soort topics reageren door te bedanken voor de input en te laten weten dat je zeker meekijkt en dat alle tips welkom zijn. Dan zou je eens met de goochelwinkels kunnen overleggen wat er te regelen valt aan samenwerking. Samen een artiest boeken voor een lezing of workshop, waarbij ook een goochelwinkel aanwezig is om allerlei relevante truc’s en boeken te verkopen.
    Ik vraag me af of er zo’n superman bestaat die dat allemaal kan doen in de avonduren, 10 uren per week. Maar ik betwijfel of er op jaarbasis een minimale 18.000 Euro (1500 per maand) beschikbaar is voor zo iemand…. Een cirkel die zo nooit wordt doorbroken want juist diegene zal dat geld met gemak terug kunnen verdienen…. De organisatie runnen als een bedrijf dat geld moet verdienen….

Nou, ik denk dat wij hier met z’n allen al heel veel hebben gebrainstormd over de overkoepelende organisatie. Ik denk dat er genoeg kennis is om de boel te runnen. Komt het alleen weer aan op tijd en geld dat beschikbaar moet zijn om er ook iets mee te doen…….
    En tijd om dit topic te blijven volgen. Dat zal voor mij nu een paar dagen moeten wachten…. Maar wie weet is er dan al een geweldige PR-agent opgestaan…. Iemand? :p

PS: Jeeeeeeej! Ik heb een trofee! Ik geef eerlijk toe dat ik dit forum ondertussen weer een stuk leuker vindt dan voorheen. Het discussiëren is terug!
  4. Jasper Oberon

Jasper Oberon Goochelaar

Aan alle posters;

Het bestuur leest regelmatig het forum en jullie kunnen er zeker van zijn dat wij de krenten uit de pap pikken van deze posts. Dus wees gerust; jullie suggesties worden meegenomen.
    Naar aanleiding van posts van forumleden hebben we al geprobeerde een stap voorwaarts te maken...
    - beter communicatie info artiesten voor www.nmucongres.nl
    - webhost heeft site info gegeven
    - webdesigner aan het werk gezet; resultaat volgt snel.
    - bestuur reageert online (zie posts v bv. Jan Koster) en offline; emailcorrespondentie met diversen.
    En andere onderwerpen zullen zeker worden besproken.

Toch is er een betere en directere weg;
    email aan de secretaris met je voorstellen, voorzien van kop en staart, dan staan ze automatisch op de agenda van DB en AB!
    Secretaris Kees Ros; c.ros@chello.nl

Hartelijke groet,

Jasper Oberon
  5. Eddy Smit

Eddy Smit Goochelaar

Eddie, ik denk dat niemand het zal tegenspreken dat de congressen gezellig zijn. Dat zijn ze vast en zeker. Maar het lijkt erop dat gezelligheid geen criterium meer is voor vele mensen om nog op het congres te verschijnen. Op zich is dat wel een beetje te begrijpen. Zo kun je voor gezelligheid ook naar elke willekeurige bar. En zo kun je tegenwoordig met een ongelooflijke hoeveelheid sites en programma’s op elk gewenst moment van de dag gezellig met collega’s praten. Je kan ze zelfs filmpjes laten zien, of live met ze cammen. En als je al je goochelvrienden elke dag zou kunnen zien, dan wordt het steeds minder nodig om te wachten tot een congres om die goochelvrienden weer te zien. Misschien zitten goochelaars wel te veel op msn en hyves en moeten we massaal afkicken.
    @ Evi
    Bovenstaande dingen doe ik allemaal. Wat dat betreft ben ik een levensgenieter. Dus..............? Ook fijn naar het Nederlands Goochelcongres! Overigens zou ik het leuk vinden je daar eens te ontmoeten want die bar waar je het over hebt is daar ook. [​IMG] Kan ik je eindelijk is een lekker biertje aanbieden.[​IMG]
  6. Lodewijk de Widt

Lodewijk de Widt Goochelaar

Meneer de zeeuw, na enige post van u te hebben gelezen en hier ook al eens op gereageerd te hebben, zit ik toch met een gedachte.
    U ziet het nut van een overkoepelende organisatie niet in.
    U bezoekt niet het congres.
    Wil niet de infomagie lezen.
    Vind de Fism ook niet belangrijk
    en heeft eigenlijk geen behoefte aan een overkoepelnd orgaan....

Maar waarom bent u dan zelf lid van de IBM, een groot overkoepelend orgaan. met 12000 members. die samenkomen in clubs en congressen organiseren. eigenlijk dus een soort fism danwel nmu...

en ja ik weet dat ik volgens de forumregels individuen niet mag aanvallen.

zie dit dan ook zeker niet als aanval, maar als een open gesprek/vraag

ik snap best dat de nmu anders en wellicht beter kan.

dat er voors en tegens zijn.

Maar u uit heel veel kritiek, maar ondertussen bent u zelf gewoon aangesloten bij een andere, maar zeer vergelijkbare organisatie.
    Dat maakt al u opmerkingen extra boeiend
  7. Ronald de Zeeuw

Ronald de Zeeuw Goochelaar

Nee hoor, ik zie zelden iets als een persoonlijke aanval en zeker niet bij een - op zich niet zo belangrijk onderwerp.
    Strikt genomen heb je eigenlijk best een goed punt. Ik zal proberen te antwoorden.

Nee ik zie het nut van overkoepelende organisaties niet in ! In algemene zin of dat nu vakverenigingen, sportbonden, welzijnsorganisaties of wat dan ook overkoepelend is.

Ik bezoek niet het congres omdat dat voor mij geen enkele toegevoegde waarde heeft.
    Gezelligheid is overal te vinden. Lezingen boeien mij niet, waarom ? Niet omdat ik alle technieken beheers, in tegendeel zelfs, maar omdat ik ze toch nooit zal toepassen. Optredens ? Vaak dezelfde, zo niet live, dan via youtube,
    of iets dergelijks (grappige bijkomstigheid is dat je dan nog kan doorspoelen :))

Informagie: Ik heb nergens gevonden dat ik dat blad niet wil lezen. Ik lees het wel ondanks dat ik geen lid ben. Ik heb alleen aangegeven dat het geen VAK blad is door het ontbreken van onderwerpen die het vak raken.

Ook uw opmerking m.b.t. tot de FISM vind ik niet terug. Maar die organisatie organiseert het wereldcongres.
    Fantastisch ! Vooral doorgaan ! Maar er doet slechts een te verwaarloos percentage Nederlandse goochelaars aan mee die dan ook nog gekeurd moeten worden door de NMU die op haar beurt slechts weer een minderheid aan goochelaars vertegenwoordigt. Zonder aan de kwaliteiten van wereldcongreswinnaars af te willen doen is het zeker wat Nederland betreft niet representatief.

En ja, ik ben o.a. lid van de IBM. Maar ik denk niet dat dat vergelijkbaar is met een NMU. Je wordt rechtstreeks lid van de IBM en daarna eventueel van een aangesloten ring. De IBM organiseert ook goochelbijeenkomsten.
    Maar doet dat zelf en roept niet onder auspiciën van.

Nou, heb ik toch weer zitten typen op een onchristelijk tijdstip. Toch wil ik nog echt even kwijt dat iedereen die zijn nek uitsteekt om iets te organiseren een pluim verdient en roep iedereen op die het niet met mij eens is om alsnog
    in te tekenen voor het congres want als mijn redenen om niet te gaan niet dezelfde zijn als die van de lezer zouden deze allemaal WEL moeten gaan. De organisatie verdient dat absoluut. Maar laten we er verder maar over ophouden Ik en ± 1500 anderen zien niet het nut van een NMU en de rest wel. Het zij zo.! Van mijn kant is de discussie gesloten.
  8. Lodewijk de Widt

Lodewijk de Widt Goochelaar

helder en duidelijk,
    zonder nmu geen fism, dus elke opmerking over nmu is toepasbaar op fism.

ik ga naar het congres en doe weer eens mee.
    hoop iedereen daar te zien!
    zien blijft toch altijd beter dan digitaal.
  9. Robert.de.Peffer

Robert.de.Peffer Goochelaar

Ik moet trouwens nog wel even vermelden dat ik onlangs een uiterst vriendelijk mailtje van Kees Ros over uitlatingen die ik eerder gedaan heb over de NMU, erg fijn om dat er op die manier gereageerd word.

Ik had altijd een beetje een beeld van een arrogante vastgeroeste organisatie en na mijn conversatie met Kees Ros moet ik deze mening op punten bijstellen.

Het is altijd moeilijk om een discussie over de NMU te voeren omdat er erg veel mensen zijn die tijd en liefde in deze organisatie steken.

Ik denk dat discussie juist een teken is dat goochelend Nederland het goed voor heeft met de NMU en dat er nog steeds interesse is voor de NMU. Ik denk dat het pas echt een probleem word als er niemand meer is die meedenkt over de tyoekomst van de NMU.
  10. Kees Ros

Kees Ros Goochelaar

Het NUT van de NMU

Geachte lezers van dit forum,

Dit is geen NMU-forum en het bestuur vindt het dan ook niet nodig om op alle posts te reageren. Waarom zou de NMU in de verdediging moeten op dit forum? Tegelijkertijd zijn het leden en niet-leden, die met (al of niet opbouwende) kritiek zich betrokken voelen bij het lot van de NMU. Opmerkelijk is het dat veel van de posts onjuiste of onvolledige informatie bevatten. Dat is jammer omdat daardoor een verkeerd beeld van de NMU kan ontstaan.
    Hoewel veel antwoorden op vragen van deelnemers aan de discussies terug te vinden zijn op de NMU website is het wellicht toch een keer goed om uitleg te geven.

Wat is de NMU wel en wat niet?
    · De NMU is een stichting, die wordt gedragen door de aangesloten verenigingen en leden van de NMU Magic Club. De NMU is er voor iedereen, maar het is niet voor iedereen even makkelijk om lid te worden van een club. Daarom is de NMU Magic Club in het leven geroepen (in juridische zin zijn dat donateurs).
    · De NMU is geen vakbond. De NMU is ook niet elitair en iedereen kan zich aansluiten.

Wat doet de NMU wel en niet?
    Dat is te veel om hier kort weer te geven. Wat de NMU heeft gedaan in de afgelopen jaren is terug te vinden in de jaarverslagen van 2008, 2009 en 2010 op de NMU website.
    Wat weinigen weten is dat ook de Informagie, dwz de laatste vier nummers op de NMU website staan !! Ook daarin is te lezen wat de NMU allemaal heeft gedaan voor haar leden en ook voor niet-leden, die welkom zijn op de activiteiten die de NMU organiseert.

De NMU is sedert 2005 op alle fronten gegroeid in ledental (seniors, jeugdleden en donateurs), al is het een kleine groei.
    De laatste jaren heeft de NMU geprobeerd zichtbaar te maken wat de stichting doet voor goochelend Nederland. Pas dan kun je starten met werving. Immers, als je niet weet wat je product inhoud is het lastig te verkopen. daar is dus hard en met succes aan gewerkt.
    Ik noem: de ledenkaart met kortingen op evenementen in binnen- en buitenland, kortingen bij dealers, verbetering van het vakblad, verbetering van de website, inschrijfmogelijkheden en betalingen via internet, het instellen van het instituut preferred dealers, waar leden voordeel bij hebben en de dealers ook. Verder contacten met TV, die b.v. bij een recente TV-show - anders dan voorheen - wel duidelijk aangaven dat veel deelnemers vanuit de NMU kwamen.
    Ook contacten met jeugdbladen, waarvan de eerste resultaten deze zomer zichtbaar moeten worden om het animo onder de jeugd de stimuleren.

Mislukt er wel eens wat?
    Ja, ook dat . Veel van de ideeën, die in de posts staan zijn in de afgelopen 4 jaren onderzocht. We hebben vorig jaar nog geprobeerd met alle Belgische clubs samen een Benelux congres op poten te zetten. na een enqute onder Belgische clubs bleek het animo vanuit Belgie te klein en te gecompliceerd (Belgie intern) om dit idee door te zetten.

Stagiaires inzetten.
    ook al zo'n project waar nu vier jaar zonder succes aan wordt gewerkt. Drie Hoogscholen, die aanvankelijk positief reageerden, zagen de onderzoeken onvoldoende zitten. tegen betaling is het wel mogelijk. Dan komt de vraag aan de orde hoeveel je wenst te investeren en wat de uitkomst zou kunnen zijn. Het werken met stagiaires heeft als groot nadeel dat continuïteit ontbreekt.
    Dan maar gebruik van de kennis en ervaring van leden. Dat deden we en dat doen we. Maar voor alle functies, commissies, of hoe je het ook wilt benoemen is het moeilijk vrijwilligers te vinden. dat geldt ook voor het dagelijks bestuur. De vier huidige bestuurders zijn daarvoor gevraagd en meestal is aandringen nodig om mensen binnen te halen.
    Robert.de.Peffer vindt dit leuk.
  11. Kees Ros

Kees Ros Goochelaar

Deel 2

Besturen en macht?
    Ook daarover dingen gelezen. De structuur van de NMU is zodanig dat de macht in handen van het algemeen bestuur ligt. Dat zijn de officiële vertegenwoordigers van alle aangesloten verenigingen. Een soort parlement dus, dat het DB aanstelt en ook naar huis naar sturen.
    Het dagelijks bestuur heeft in ieder geval geen macht. Dat is vrijwilligerswerk, dat per week per persoon tussen de 6 en 15 uur kost. Dit is mede afhankelijk van het feit of een bestuurder ook in de organisatie van een evenement zit.

Evenementen en overkill
    Gelukkig zijn er veel clubs die bij toerbeurt, met hun leden, een evenement organiseren. Dergelijke dagen worden door zo'n club aangeboden aan de NMU-kalender. Er is een beleid om te voorkomen dar er teveel in een jaar komt. Daarvoor is de NMU-cyclus bedacht. Die staat in de jaarverslagen op de site. Als we praten over te veel of te weinig aanbod, meet de NMU dat aan deze cyclus, die tot stand komt in een vergadering van het algemeen bestuur.

Besturen en intern management
    Het dagelijks bestuur legt verantwoording af aan het algemeen bestuur en zo lang die tweemaal per jaar bijeen wil komen is dat hun goed recht. het is vreemd dat niet-leden vinden dat dat anders zou moeten. Natuurlijk kun je vinden dat het anders kan, maar zo lang de clubs dit willen heeft het bestuur zich daar aan te houden. Wel gebeurt er al heel veel per internet en dat bespaart veel tijd. Eigenlijk gebeurt al het voorbereidend werk per mail en in fiches voorafgaande aan een vergadering.

Inzet communicatiemiddelen
    Ook hierover is nagedacht. Er is een intern beleidstuk over communicatie, waarin een plan staat hoe de beschikbare middelen het beste voor wat voor soort communicatie kunnen worden ingezet om zowel leden als niet-leden - ieder voor zover van toepassing - het best mogelijk te informeren. dat heeft dus directe consequenties voor de inhoud van een website met agenda (snel medium) en de inhoud van een kwartaalblad (langzaam medium en per definitie dus niet gericht op actualiteit).
    Zo wordt er ook nagedacht over de inzet van mailings en welke informatie op welk moment moet worden verzonden.
    Sinds kort wordt de NMU bijgestaan door een marketing expert

Subsidies en sponsoring
    De laatste twee jaren ging de kraan dicht. Van de bekende lijst van '500' zijn veel bedrijven benaderd in de afgelopen 4 jaren. Ook de fondsen zijn aangeschreven en gebeld. In 2008 werd de laatste sponsoring binnengehaald voor het congres. Daarna sloeg de crisis toe. Maar hier moeten we blijven proberen en daar heb je handjes voor nodig en iemand die tijd heeft. Dit doe je niet op een verloren avond.

Afname deelnemertal congressen; is dat wel zo?
    Over een periode van 25 jaar gezien is dat een fabel. In de periode 1988 e.v. deed de NMU al onderzoek naar het waarom van niet meer dan zo'n 125 deelnemers aan zo'n drie achtereenvolgende congressen. Er is toen een onderzoek uitgevoerd met voorzichtige en voorlopige conclusies, die niet veel anders luiden dan wat we nu in diverse posts lezen. Er waren ook druk bezochte congressen. Maar de laatste jaren is het wel een trent waarneembaar die weer een daling te zien geeft. Een onderzoek onder niet-bezoekers heeft intern NMU plaatsgevonden via de clubs. Een groter onderzoek zou een goed idee zijn. Ook dat moet je opzetten en verwerken. Welke vrijwilliger gaat dat doen?

Wat kost de NMU?
    Het is zeker een van de goedkoopste clubs in Nederland. Een tennisles of autorijles is ook ongeveer € 45,- . Voor wie kinderen op voetbal heeft of op de tennisclub, weet wat dat per maand kost. Die clubs dragen een niet onaanzienlijk deel van dat lidmaatschap af aan 'de bond', bij ons is dat de NMU. Ook die sportbonden zijn geen vakbonden. Binnen de NMU is de meerderheid van de leden (vrijwel alle beslissingen in de AB worden zelfs unaniem genomen) het eens met wat de NMU doet. Intern is er dus veel draagkracht. De vraag is voor de NMU hoe je al die anderen kunt interesseren om lid te worden. Een ander vraag is of de NMU moet willen dat iedereen lid wordt. Immers, het is niet de NMU die wat wil, maar het moeten goochelaars zijn, die er bij willen horen. De NMU wil er zijn voor iedereen, de NMU zal dus hard moeten werken om aantrekkelijk te zijn voor iedereen, maar iedereen moet zelf beslissen of het de moeite waard.
  12. Kees Ros

Kees Ros Goochelaar

Deel 3

Ik heb zeer fragmentarisch enkele stukjes genomen om daar kort op te reageren.

EVI
    De NMU is een grote organisatie, en dan is bijvoorbeeld twee keer per jaar bij elkaar komen om de strategie voor het volgende jaar te bepalen denk ik niet echt genoeg. Dat is genoeg voor de lokale tennisclub, maar niet genoeg voor een landelijk organisatie die tientallen verenigingen aanstuurt en honderden leden onder zich heeft. Maar er zijn elke maand ook lokale bijeenkomsten. Als overkoepelende organisatie zou je daar denk ik best eens op een slimme manier iets mee kunnen doen. Dat doen meer van die organisaties.
    >> De NMU is eigenlijk maar klein. Veel kleiner dan de tennisvereniging van de plaats waar ik woon. Dan zijn we ook nog landelijk De NMU stuurt geen verenigingen aan, want die zijn autonoom. De NMU is de stichting die coördineert en initiatieven ontplooit. Ook op juridisch gebied zoekt de NMU zaken uit, zoals hoe je iets moet doen met een ledenlijst op een website. Daarvoor neemt de NMU - in dat geval het CBP - contact op met de juiste instanties. daar gaat veel tijd in zitten.Met de maandelijkse bijeenkomsten van de clubs heeft de NMU niets van doen. Wel doet het bestuur oproepen om zaken daar bekend te stellen aan leden. Dat lukt goed.
    EVI
    Ik vind dus ook dat iemand moet kunnen zeggen dat er dan misschien wel iets mis is met het huidige concept van de congressen. En dat betekent dan niet automatisch dat de NMU een slechte vereniging is. Integendeel, het kan organisatorisch wel perfect zijn geregeld. Het zegt iets over het ‘product’ dat heet congres.
    >> Dat is een belangrijke vraag, die de NMU zich ook stelt. Is er nog een toekomst voor een 'congres oude stijl'? laat ik het zo maar even noemen. dat heeft inderdaad niets met de organisatie, maar alles met het product te maken. hamvraag is hier: wat wil men van een congres?
    We kunnen ook een andere vraag stellen: Hoe moeten we de Nederlandse Kampioenschappen zo optuigen dat daar veel mensen op af komen. Dit is op dit moment een van de belnagrijkste vragen waarop de NMU een antwoord zoekt.
    Die vraag is binnen de NMU gesteld - ook in het algemeen bestuur - en er zijn wel wat suggesties, maar geen die dermate vernieuwend zijn, dat we een 'nieuwconcpt' te pakken hebben. Juist daarom een beroep op de jongere garde om de NMU suggesties aan te dragen. We hebben die en jullie hard nodig.
    EVI
    Ik ben het niet helemaal met je opmerking eens, dat de NMU overbodig is. Als overkoepelende organisatie zou je juist veel voor elkaar kunnen krijgen voor het Nederlandse goochelen. Iemand die iets wil weten over goochelen zou heel mooi eerst bij NMU terecht kunnen. Een mooie startplaats. En dan denk ik dat in het bestuur ook wel een paar mensen met ervaring uit het bedrijfsleven kunnen zitten, naast goochelaars.
    >> Ook dit is een goed punt. We hebben in het bestuur nu een oud-manager en een accountant, naast de twee beroepsartiesten. Oproepen voor kandidaten voor de 5e functie blijven al twee jaar onbeantwoord. We hebben al veel voor elkaar en willen dat verder uitbreiden. Ook daar zijn tijd en handjes nodig. het animo is er niet of te gering. Helaas.
  13. Kees Ros

Kees Ros Goochelaar

Deel 4

Je komt met een paar hele mooie uitspraken over het magazine, Ronald! Niet actueel, niet interessante en relevante info, geen vakblad.... En toch is alles daarover en daarvoor wel te vinden onder goochelaars. Misschien dat op de een of andere manier dat soort informatie toch vanuit de leden kan worden aangeleverd? Je zou bijvoorbeeld van elke vereniging voor elke uitgave een bijdrage kunnen vragen. En dan kan de vereniging dit weer uitspelen aan de leden, waarbij de kopij niet gestuurd hoeft te worden naar de NMU maar ingeleverd kan worden bij mensen van je eigen club. Het idee van 'dichter bij de mens'. Een redacteur bij NMU zou ook contact kunnen zoeken met redacties van andere magazines...
    >> de discussie over wel of niet digitaal - zoals Jan Kosters dat ook al uitlegde - staat al twee jaar (als al niet langer)letterlijk op de agenda. Maar de NMU heeft nog 10% leden die niet op internet zitten en veel meer die het leuk vinden een blad in handen te hebben. Ik lees zelf ook liever van papier dan vanaf een scherm. Heel simpel gezegd zijn het hier ook weer de leden die zelf bepalen wat er met hun geld gebeurt. Op dit moment is dat duidelijk en financieel wordt er tweemaal per jaar volledig inzicht gegeven aan alle clubs wat er met het geld gebeurt. Zolang de meerderheid van de leden dit zo wil kun je afvragen waarom niet-leden daar een punt van maken. Wat en hoe er met bijdragen voor het blad gebeurt: dat loopt in hoofdlijnen al zo. Maar ook hier met wisselend succes. het systeem van clubredacteurs is een jaar of 4 geleden uitgeprobeerd, maar werkte niet wegens gebrek aan animo.
    EVI
    Alles wat het NMU niet perse hoeft te doen uit handen geven. En dan kun je ook denken aan groepjes, of aan verenigingen. De club in Groningen kan zich bezighouden met het blad. Of het is een selectie van leden uit het hele land. Met dan 1 persoon die alles verantwoord naar de NMU. Zo ook een delegatie die zich bezighoudt met PR. Genoeg goochelaars die er verstand van hebben. Wanneer een persoon dat beheert en samenbrengt in bijvoorbeeld een maandelijks verslag aan de NMU dan is er al weer iets wat op poten gezet is.....Daarmee kun je juist iets doen aan tijd. En wanneer geld een probleem is dan zou los van al het andere het vinden van geld via sponsors of acties juist op prio nummer 1 moeten staan.
    >> Dat werkt alleen als het pro deo kan. De middelen van de NMU zijn beperkt, alhoewel wel aanwezig. Die worden b.v. ook aangewend voor het financieel steunen (intern sponsoren) van jeugdweekeind,Jeugdconcours, congres, e.a.
    Genoeg goochelaars die er verstand van hebben: we roepen op, maar ze melden zich niet; ook niet na persoonlijke benadering. het gaat niet om niet willen, maar meestal om niet kunnen (tijd). We hebben gelukkig veel leden die adviezen geven, soms een commissie vormen. daar is een jaar of 6 dankbaar gebruik gemaakt om veel zaken nieuwe impulsen te geven. dat heeft geleid tot verbeteringen en tot groei.
    EVI
    Alle bedrijven in Nederland benaderen voor sponsoring. Alles wat maar geld op kan leveren proberen. Maar daarvoor is ook tijd nodig. Dus ook dat kun je weer uitbesteden als NMU aan leden die daar ervaring mee hebben....
    >> ik denk dat dit nu wel is beantwoord. maar het blijft een punt van zorg en iets waar we echt mee aan de slag moeten. EVI, is dit niet iets voor jou om op te pakken voor de NMU? Blijkbar gaat het lot van de NMU je zeer aan het hart.
    EVI
    Zorgen dat de coole folder over magie bij de scholieren terecht komt.
    >> Dat hebben we opgestart in andere vorm. Binnenkort twee pagina's in het jeugdblad TAPTOE.Als dat goed bevalt gaat TAPTOE daar mee door. Kopie voor meerdere afleveringen ligt al bij de redactie van het blad.
    EVI
    De stoere NMU-goocheldoos in elkaar zetten en zorgen dat die bij Bart Smit wordt verkocht, inclusief een mooie DVD over het Nederlandse goochelen. Zorgen dat alle NMU-leden een stapeltje flyers krijgen over goochelen samen met de NMU. Die kun je zelfs bij het magazine voegen. En als het inderdaad zo is dat slechts ¼ van alle goochelaars hier lid is van de NMU, dan ga je ook nadenken over manieren om die bij de organisatie te krijgen. En dan kun je alle tactieken toepassen die gangbaar zijn onder het ‘What’s in it for me?’….. Dan ga je bekijken hoe je dat zelfde magazine digitaal kunt krijgen zonder internet. Een DVD over het congres.
    >> Dit is een paar jaar geleden geprobeerd. Mislukt. Flyers: liggen al een jaar bij de dealers en als je je aanmeldt als lid van de NMU MAGIC CLUB via een preferred dealer is dat zelfs goedkoper dan via de NMU website !!
    'What it is in it for me?' > dat is nu precies waarom we drie jaar bezig zijn om alles zichtbaarder te maken. In de komenden jaren hopen we te oogsten.
    EVI
    Dan zou je eens met de goochelwinkels kunnen overleggen wat er te regelen valt aan samenwerking.
    >> dat doen we al intensief. Ook bij het bedenken van wervingscampagnes zoals die voor de NMU MC. Verder de kortingen voor leden op vertoon van NMU-kaart en de speciale regelingen die we op congressen hebben voor 'onze' dealers.
    EVI
    Ik vraag me af of er zo’n superman bestaat die dat allemaal kan doen in de avonduren, 10 uren per week. Maar ik betwijfel of er op jaarbasis een minimale 18.000 Euro (1500 per maand) beschikbaar is voor zo iemand…. Een cirkel die zo nooit wordt doorbroken want juist diegene zal dat geld met gemak terug kunnen verdienen…. De organisatie runnen als een bedrijf dat geld moet verdienen….
    >> klopt helemaal.
  14. Kees Ros

Kees Ros Goochelaar

Deel 5

Ronald de Zeeuw
    Los van het feit of ik het er mee eens ben (zit zelfs een kern van waarheid in) en ik persoonlijk de NMU een overbodige club vindt, valt het mij op dat er wel steeds leuke bijdragen van Dhr Evi verschijnen, maar hij doet niets !
    >> mensen die de NMU overbodig vinden moeten daar vooral geen lid van worden. In het verleden was de Hr de Zeeuw wel regelmatig te gast op evenementen van de NMU en hij is daar van harte welkom. Ook aan de door hem georganiseerde activiteiten schenkt de NMU aandacht. Die zijn zeker de moeite van het bezoeken waard. De NMU probeert ook aan andere dan de eigen activiteiten aandacht te besteden. Maar de eigen activiteiten gaan wel voor. Maar dat is het recht dat iedere vereniging zich mag voorbehouden.
    RdZ
    Even iets anders, is het u ook opgevallen dat er op- en aanmerkingen komen richting de NMU maar dat er van de kant van de NMU een dodelijk zwijgen heerst. Misschien bewust ?
    >> de NMU heeft een aantal keren gereageerd. Maar zoals gezegd dit is geen NMU platform en de NMU ziet zich niet genoodzaakt overal en nergens te verdedigen als de stichting wordt aangevallen. De NMU is een geweldige vereniging, die heel veel voor zijn leden doet; de NMU is ook een geweldige vereniging omdat er steeds zoveel vrijwilligers zijn die weer een stukje organisatie op zich willen nemen. Maar ondanks die inzet kan het op een aantal punten nog beter. daar wordt ook naar gestreefd en naartoe gewerkt.
    RdZ
    Ik herhaal mijzelf, maar dit soort bestuurslagen kosten geld, komen voort uit
    machtsstructuren (regering, gemeenten, ambtenaren, krijgsmacht etc). Voegen niets toe en hebben zeker in het geval van de NMU nauwelijks draagvlak. Op dit moment slechts ongeveer een kwart van de goochelaars aangesloten.(en dan nog ongewild (?) doordat toevallig hun club lid is).

>> Binnen de structuur van de NMU hebben zowel AB en DB veel draagkracht. dat dit door niet-leden anders wordt gezien is hun goed recht maar wel onzin. Iedereen die lid wil worden is welkom; dan kom je in die structuur terecht waar je dan ook nog aan kan bijdragen. de NMU hoeft natuurlijk geen verantwoording af te leggen aan niet-leden. Dat zou echt belachelijk zijn. De leden van een club zijn natuurlijk niet ongewild lid van de NMU. Ook dat si onzin. Als je wilt voetballen (vrije tijd of of in competitie verband) wordt je lid van een club, die ook afdraagt aan de KNVB. Is dat een vorm van ongewild? Ik zie hier echt niet at er wordt bedoeld. En iemand die dat niet wil moet dan maar opstappen. Het is echter wel NMU-geld waarmee veel activiteiten worden ondersteund. Soms gaat dat om internationale wedstrijddeelnemer, in andere gevallen om jeugdtraining, zoals de weekeinde of het concours. Zo zijn er ook verschillende risicoconstructies voor wie een congres of ander evenement wil organiseren. En dat soort zaken wordt allemaal intern NMU geregeld. veel is daarvan voor buitenstaanders onzichtbaar en dat geeft niets. Maar heel veel is ook wel zichtbaar en te lezen in de jaarverslagen van de afgelopen jaren die ook op de NMU website staan.
    RdZ
    Blad van de NMU gezien (ondanks dat ik geen lid ben en ook nooit zal worden) Ziet er leuk uit. Geef ik onmiddellijk toe. Maar gezien de verschijningsfrequentie nooit actueel.
    Leuke truukjes. Maar als VAKblad ? Waar staan de artikelen over de veranderende wetgeving ? Belasting consequenties, buma, stemra overige auteursrechten waarmee dit vak te maken heeft ? Valkuilen in contracten en noem maar op. Dan pas is het een VAK blad.

>> dat klopt. daar is bewust voor gekozen, omdat het een kwartaalblad is; dat kan per definitie niet actueel zijn. De leden hebben niet gevraagd om informatie te plaatsen zoals hier boven staat. Het blad is voor de leden en bovendien geen vakbondsblad. Als leden dat soort artikelen wel willen kunnen ze die aanbieden of daarom vragen. Nu is dat niet het geval. Het blad is niet in eerste instantie bestemd voor niet-leden.
  15. Kees Ros

Kees Ros Goochelaar

Deel 6

RdZ
    Ook uw opmerking m.b.t. tot de FISM vind ik niet terug. Maar die organisatie organiseert het wereldcongres.
    Fantastisch ! Vooral doorgaan ! Maar er doet slechts een te verwaarloos percentage Nederlandse goochelaars aan mee die dan ook nog gekeurd moeten worden door de NMU die op haar beurt slechts weer een minderheid aan goochelaars vertegenwoordigt. Zonder aan de kwaliteiten van wereldcongreswinnaars af te willen doen is het zeker wat Nederland betreft niet representatief.

>>De FISM WCM zijn bestemd voor wie daar bij horen. Als je daar niet bij wel horen is dat een vrije keuze. Wil je er wel bij horen dan kun je je aansluiten bij de NMU. Wil je niets met de FISM of de NMU te maken hebben is dat ook een vrije keuze, waarop niets is af te dingen.
    De NMU is er voor alle soorten goochelaars, die lid zijn geworden; dus zowel voor amateurs als voor beroeps. Ook voor die kleine groep die daar wel aan wil meedoen. Ook daarvoor dient de NMU zich dus in te spannen. Een Nederland is juist wel representatief vertegenwoordigd. Er worden zelfs voorrondes gehouden om kwaliteit te waarborgen. Dat gebeurt o.m tijdens congressen, waar dan al die andere goochelaars weer van kunnen genieten. Dus het is een feestje voor allemaal en niet zo elitair als het soms wordt voorgeschoteld. Verder organiseert de FISM zowel continentale kampioenschappen als WKs. Voor Europa is dat dus 2 grote concoursen in 3 jaar. Dat trekt goede Nederlandse deelnemers en bezoekers aan. De NMU vindt de Nederlandse representatie in de FISM-concoursen wel representatief.
    RdZ
    En ja, ik ben o.a. lid van de IBM. Maar ik denk niet dat dat vergelijkbaar is met een NMU. Je wordt rechtstreeks lid van de IBM en daarna eventueel van een aangesloten ring. De IBM organiseert ook goochelbijeenkomsten.
    Maar doet dat zelf en roept niet onder auspiciën van.

>>> De IBM is aangesloten bij de FISM en hanteert de FISM criteria, waar dat nodig is. Via de IBM is ook mogelijk deel te nemen aan FISM-kampioenschappen als EK en WK.. De NMU onderhoudt goede contacten met enkele IBM-functionerissen en heeft daarmee geregeld overleg.

Jac
    Indien NMU niet zelf hiermee aan de slag zou gaan en de kritieken/ideeën volledig negeren, dan komt de NMU inderdaad over als een wassenneus.
    >> Er gebeurt dus heel veel. en de NMU luistert naar zowel leden als niet-leden als het gaat om verbeteringen. Ideeën zijn er veel; er is gebrek aan implementerend vermogen en ook een euro kun je maar 1 keer uitgeven.
    Dirk Wijnen
    De reden dat ik de laatste 2 maal niet meer naar een congres in NL ben geweest is omdat ik graag internationale artiesten en lezingen zie en bij wil wonen.
    >> zoals Joan kosters al schreef hadden we die iedere keer. Kijk maar naar Rotterdam, Haarlem, Stadkanaal, Ede en nu Capelle. Dit maak hebben we weer toppers: Nederlandse premiere nieuwe voorstelling Apers, wereldkampioen Oberon, Europees kampioen Belloni. Nederland gaat steeds voor nieuw en vernieuwend, zodat ook de mensen die niet naar China of Blackpool konden toch kunnen genieten van al het nieuws dat er is.
    Nico van Hulst
    En als we dan zo klein zijn waarom dan niet ieder jaar een Benelux congres .
    >> dat heb ik boven uitgelegd. De Belgen konden samen niet overeenstemming komen om dat met de NMU te doen. Dat was het afgelopen jaar in een poging om het samen met hen in Capelle te doen. dat liep zelfs al voordat er sprake was van Capelle. Jammer. Overigens ook weer zo'n onzichtbare actie van de NMU, omdat er geen resultaat te melden was, terwijl er veel tijd in ging zitten.
  16. Kees Ros

Kees Ros Goochelaar

Deel 7

Robert de Pfeffer
    e laatste informagie geeft vertrouwen voor de toekomst toch vraag ik me af of mensen dit boekwerk zouden missen als het niet meer bestond. Omdat de oplage relatief klein is denk ik dat een groot deel van mijn lidmaatschapsgeld naar dit boekje gaat.

Wat zouden jullie vinden van een digitale versie? of zou het niet voordeliger zijn om de samenwerking te zoeken met de Escomoteur? Wellicht in plaats van de informagie een voordelig abbonement op de Escomoteur?

>> dat heb ik deels uitgeleld. Samen met de Escamoteur was opgestart en is niet doorgegaan.dat is een lang verhaal.Hoeft hier denk ik ook niet. Digitaal: willen de leden (nog) niet. En die bepalen dat.
    RdPf
    Maakt de NMU gebruik van stagiares, ik kan me voorstellen dat een stagaire een mooie bijdrage kan leveren op het gebied van communicatie. Wellicht een ledenonderzoek. Hoe waarderen de leden de NMU en wat verwachten de leden van de NMU.
    >> uitgelegd. Geprobeerd; op niets uitgelopen en bovendien geen continuïteit.
    Jean-Paul
    Ik denk dat een congres een uitgelezen kans is om zo'n grootschalig onderzoek te houden, en vervolgens daarna ook naar alle leden en geinteresseerde goochelaars.
    Zo krijg je een stapel feedback waar je u tegen zegt waaruit je fantastisch conclusies kan trekken hoe mensen denken over de NMU, wat ze zouden willen veranderen aan de NMU, en hoe de NMU zich beter kan profileren.

>> Goed idee. De respons van enquêtes is overigens te laag om iets mee te kunnen doen. Juist die mensen van wie we willen horen hoe het zit reageren niet. Hebben jullie een idee hoe je dat goed kunt aanpakken?

Bij mij op het werk hebben we net weer zo'n onderzoek achter de rug van een stagiar, die had het als afstudeerproject.
    Als de NMU interesse heeft kan ik kijken of die stagiar (al dan niet tegen een redelijke vergoeding) nog zo'n onderzoek wilt doen maar dan in samenwerking met de NMU.

>> uitgelegd.

Ik hoop dat met de uitleg en reacties op flarden van commentaren enig inzicht is gegeven wat de NMU doet en waarom die zo nuttig is.
    Er zijn nog tientallen onderwerpen waarmee de NMU zich bezig houdt. Het meeste wordt behandeld in de AB-vergadering en in het vakblad; ook de jaarverslagen geven een goed beeld.
    Mochten geïnteresseerden meer willen weten over de NMU kun je contact opnemen met eren club of een bestuurslid.
    Meld je dus aan en profiteer van al dat goeds wat de NMU te bieden heeft:
    NMU-kaart, korting congressen en goocheldagen, jeugdweekeind, vakblad, kortingen bij dealers, kortingen in het buitenland. Zie voor meer de NMU website: www.DeNMU.nl
    Oh ja, als je niets wilt missen; als de top wilt zien; als je gezellige dagen wilt beleven en oog in oog kunnen praten met je collegae; wil je ook een keer die Nederlandse en buitenlandse beroemndheden in persoon ontmoete?
    Kom dan naar Capelle op 3 en 4 juni en steun daarmee de NMU en de Nederlandse goochelkunst, die al zo veel goeds op internationaal niveau heeft voortgebracht.
    Tot in Capelle,
    hartelijke groet,
    Kees Ros
    Secretaris NMU
    Robert.de.Peffer en Jac vinden dit leuk.
  17. Jac

Jac Goochelaar

@Kees,
    Ik vind het top dat je de moeite neemt om het één en ander uit te leggen over hoe NMU werkt en wat er speelt. Voor buitenstaanders is het ontzichtbaar en daar zit ook de kneep. Goochelaars.com is geen platform van NMU, maar ik vind wel dat NMU zich (in welk persoon dan ook) niet van de kant kan houden. Je verklaring was erg prettig en helder om te lezen. Zo even een 'kuddo/vind ik leuk' aan je geven.

Wat ik vooral goed vind, is dat er initiatieven worden genomen tot promotie en ledenwerving.
    Ik vind het bijzonder jammer dat er geen NMU-goocheldoos te lanceren is. (Ik ben met goochelen begonnen Magic Marvins (semi prof.) producten: D-lites, svengalideck, duimspits en stripperdeck. Verkrijgbaar in o.a. Harrods en Hamleys voor jong en oud!)
    Was ik het niet tegengekomen, dan had ik nu vast een andere hobby.
    Ik zou Magicshop-Dynamite toewensen om samen een mooi NMU-doos te creëen en aan te bieden bij Bart Smith en consorten. Marvin heeft die stap weten te maken in Engeland. Die heeft goochelen ook glans gegeven met zijn lijn, dan zou dat in Nederland toch ook moeten kunnen? Voor dealers en NMU zit daar toekomst in.
    (Bovendien erger ik me dood aan al die spullen die er nu verkocht wordt.) Importeer desnoods die box van Marvin!

Gezien er in België geen NMU is (BMU!), is het jammer dat er geen samenwerking heeft kunnen plaatsvinden. Ik denk dat met name de Vlamingen het graag gezien zouden hebben. Misschien dat zij een semibond kunnen oprichten of ook lid moeten worden van de NMU, rekeninghoudend dat er dan meer naar het zuiden moet worden verplaatst. Voornaamste is dat de Vlamingen zelf het voortouw in handen nemen.

Ik vond het nogmaals super dat NMU reageerde en hoop dat ze dat vaker doen. Want mensen gaan NMU niet mailen met vragen en opmerkingen. NMU moet juist niet afwachten maar moet deelenemen en zich laten zien op alle fronten. Dus ook op dit forum.

Tip: Op het congres enquettes laten uitdelen (en wij moeten die invullen!) en vragen aan de moderators of ze tegelijkertijd een digitale enquette willen uitdelen/actief promoten om die door de rest niet-congresgangers te laten vullen (Dus ook jullie moeten die invullen!!!)
  18. Kees Ros

Kees Ros Goochelaar

@ Jac

1. Samen met de Belgen of Vlamingen
    Dat is uitgebreid onderzocht en de NMU heeft met vrijwel alle Vlaamse clubs persoonlijk contact gehad. Ik denk met allemaal. Zij willen geen overkoepelend orgaan (BMU of zo), maar we houden ze wel op de hoogte. Er komen ook meestal enkele Belgen. Wij hadden het voortouw genomen, maar het bleek voor hen niet mogelijk de handen ineen te slaan. het grote probleem is dan dat wanneer je toch iets op touw zet je moeilijkheden krijgt als je tijdens een NL-B kampioenschap b.v. de beste Belg Belgisch kampioen zou noemen, want niet alle Belgen hebben dan geparticipeerd. Hier is veel meer over te zeggen, maar dat loopt momenteel op niets uit. Maar, ... als ze willen mogen ze meedoen.

2. De enquete.
    Invullen tijdens een congres: dan bereiken we de mensend ie al komen. Het gaat ons - en ook enkele andere meedenkers - juist om de mensen die nu (nog) niet komen en die nog niet bij de NMU horen. Misschien dat we als NMU bij het vakblad een losse enquete moeten voegen en die ook op de website zetten, zodat alle ! leden kunnen reageren. maar dan heb ik alleen nog maar de NMU.
    Voor een congres (dat van ons zelf is) is dat prettig, maar we willen veel meer. De NMU wil graag dat veel meer goochelaars zich aansluiten. Enerzijds omdat je meer voordeel kunt halen uit je lidmaatschap dan het kost (dat is een eenvoudige rekensom; zelfs als je niet van alles gebruik maakt), anderzijds omdat je met groeiende ledeninkomsten meer geld op voorhand kunt reserveren voor b.v. congressen; ook om de prijs daarvan laag te houden. Dat kan al als we circa 400-500 meer leden van de NMU Magic Club zouden hebben dan nu het geval is.
    Ik denk dat we het onderwerp enquete maar eens serieus onder de loep moeten gaan nemen als bestuur. Ik formuleer het even voorzichtig want we doen dat soort dingen altijd met het hele team.

3. Zichtbaarheid van de NMU
    Dat is een punt waaraan hard is en nog steeds wordt gewerkt. Internetgebruikers zijn selectief en bepalen zelf waar ze naar toe surfen. De NMU moet natuurlijk proberen zichzelf als stichting in de picture te spelen. Voor de leden zijn we goed vindbaar en verder krijgen alle leden regelmatig NMU-mailings met updates. dat zien anderen niet. Enerzijds jammer, anderzijds is dat ook weer een deel van de service die lidmaatschap biedt.
    Op dit forum plaatsen we altijd mededelingen in onze 'eigen' hoofdrubriek. aardig dat dit zo is ingericht. Maar kijk zelf eens naar het aantal lezers van de topics. dat valt best wel tegen. In onze posts verwijzen we (bijna) altijd naar de NMU site voor meer info. Of dat werkt weten we niet.
    Als je met zichtbaarheid bedoelt meer meediscussiëren: ja, we hebben als bestuur afgesproken dat we dat met terughoudendheid doen. Immers, het is een opnebaar forum en geen ledenvergadering waar we iedere letter en zin moeten verantwoorden. Wel willen we zoveel mogelijk liefhebbers blijven attenderen op al dat leuke dat ook de NMU in de aanbieding heeft.

4. En nogmaals de prijs:
    Voor minder krijg je bijna nergens iets. Er gebeurt veel goeds met dat geld en uiteindelijk zijn het de leden die bepalen wat er mee moet en mag gebeuren. Dat stukje van de NMU hebben buitenstaanders helemaal niets mee te maken. Alhoewel ze natuurlijk de vrijheid hebben om daar het hunne van te vinden.
    Als de NMU er niet was zou er minder zijn. dat is zeker. Zeker in de huidige financieel moeilijke tijd. En uitgerekend in deze tijd hebben we toch maar mooi met onze clubs en vrijwilligers heel veel moois kunnen neerzetten. Soms (vaak) organiseert een club; ook het bestuur organiseert zelf. Denk maar aan het jeugdweekeind. En ook daar draaien vrijwilligers belangeloos mee. En ze komen uit het hele land. Dat is toch mooi weer een stukje praktische saamhorigheid die zich uit in gezamenlijke actie en dus evenement van de NMU. Ook dat zou zonder NMU niet zo gemakkelijk te realiseren zijn. daarom is die ook 60 jaar geleden opgericht.

Tijd dus voor allen die twijfelen om mee te doen.
    Ga naar de site en als je niet bij een club wilt of kunt is het nu misschien de tijd om je aan te melden als lid van de NMU Magic Club. www.DeNMU.nl Een geweldige site met iedere maand meer info.
  19. Robert.de.Peffer

Robert.de.Peffer Goochelaar

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ondanks dat dit forum geen NMU platform is denk ik dat hier wel een groot deel van de doelgroep zit er vallen hier ongetwijfeld zieltjes te winnen. Daarnaast zitten hier veel mensen die de NMU een warm hart toe dragen.

Zowieso denk ik dat het belangerijk is om actief met de nieuwe media om te gaan, veel jeugd komt in aanraking met goochelen en leert trucs via internet, om deze groep te bereiken zul je actief online moeten gaan.

Laten we dit forum ook vooral blijven gebruiken om na te denken over de NMU, als ik een truc bedenk dan kom ik ook altijd eerst op heel veel ideeen die niet werken. Dat is ook niet erg ik heb er maar eentje nodig die wel het effect bereikt dat ik wil.
    Jean-Paul vindt dit leuk.
  20. Jean-Paul

Jean-Paul Administrator Medewerker

Daarom is dit ook zo'n leuk topic en ik heb ook uit zeer betrouwbare bron vernomen dat er toch hier en daar een paar suggesties die zijn gedaan door leden opgepakt zijn of opgepakt gaan worden.
    Kortom het is in ieder geval niet voor niets om gewoon openlijk hierover te brainstormen met zijn allen.
    Misschien bij genoeg biertjes op het congres dat ik weer lid ga worden [​IMG]

Deel Deze Pagina