1. Beste Bezoeker,
    Kom je ook naar de lezing van Andi Gladwin op 5 of 6 juni ? Zeker doen!
    Meer info kun je HIER vinden.

Gedachtengangen over de nmu

Discussie in 'NMU, FISM en clubs' gestart door Jean-Paul, 24 apr 2011.

1. Robert.de.Peffer Goochelaar

Wellicht is het iets om meer leken naar het congres te lokken, maak een aparte area voor leken waar het Gala, de Wedstrijden en eventueel een Open podium te vinden zijn. Hiermee maak je het congress interessanter voor sponsoren en media, je maakt meteen de drempel lager voor beginnende collega's.
    Je kunt zelfs stands verhuren aan collega's en organisatoren uitnodigen, naar het model van de artiestenbeurs.
    Daarnaast kun je een geheime area maken voor goochelaars waaronder je de lectures en dealerstands kunt plaatsen door flink wat geheimzinnigheid te bouwen rond het gesloten gedeelte kun je hier extra media aandacht genereren.
  2. Paul Weiss Goochelaar

robert.

Dat is een perfect idee
  3. Eddy Smit Goochelaar

@ Kees,
    In het verleden was de Hr de Zeeuw wel regelmatig te gast op evenementen van de NMU en hij is daar van harte welkom. Ook aan de door hem georganiseerde activiteiten schenkt de NMU aandacht. Die zijn zeker de moeite van het bezoeken waard.
    De door jou bedoelde evenementen zijn georganiseerd door een groep mensen die samen "De Magische Loge" vormen. Door het in dit verband expliciet noemen van de naam van Ronald de Zeeuw, zou de indruk kunnen ontstaan dat de door hem weergegeven mening c.q commentaren op het bestuur van de NMU, ook de mening is van de voltallige Magische Loge. Niets is echter minder waar. Uit mijn korte commentaren moge duidelijk zijn dat ik de mening van Ronald de Zeeuw in het geheel niet deel. Sterker nog, ik wijs deze mening af. Hij spreekt hier namelijk op persoonlijke titel. Ik zie namelijk wel degelijk het nut en het belang van een overkoepelende organisatie in. Zeker gezien mijn achtergrond, "Hoofd Sport en Recreatie in Amsterdam" acht ik een goede structuur van groot, ja van zeer groot belang.

Ik vind dat jij in je beantwoording heel goed uiteen gezet hebt wat het belang van de NMU is. Ik ben het daar volkomen mee eens en heb daar verder niets meer aan toe te voegen.

En laat één ding nogmaals duidelijk zijn, de NMU zijn wij allemaal! Althans de leden! En wie daar niet bij wil horen moet vooral lekker wegblijven.

Heel veel succes met al het vrijwilligerswerk!

Eddy Smit.
  4. Paul Weiss Goochelaar

Is er wel eens een nmu jaarvergadering gehouden? Want als alle leden de nmu zijn dient dat wel te gebeuren. dan kunnen leden onderwerpen inbrengen en bespreken en vervolgens stemmen.
  5. Eddy Smit Goochelaar

Ja Paul!!! Elke vereniging stuurt een afgevaardigde.
  6. Paul Weiss Goochelaar

Dat klopt dat weet ik. Maar er wordt nooit een vergadering gehouden waar iedereen kan komen. Ik begrijp dat dit moelijk is, omdat je uiteraard een grote locatie moet zien te vinden (als die er niet is). een afgevaardigde kan zijn wensen natuurlijk namens de club kenbaar maken, maar het werkt toch veel beter indien leden afzonderlijk kunnen komen.
  7. Eddy Smit Goochelaar

Alle vergaderingen zijn openbaar. Maar ik heb in het verleden maar weinig NMU leden gezien die de moeite namen eens te komen. Overigens besteden de leden binnen de clubs maar weinig aandacht aan wat de vertegenwoordigers terugkoppelen. Velen zouden dan ook eens hand in eigen boezem moeten steken.
  8. Paul Weiss Goochelaar

Eddy. Daar heb je gelijk in. Ik zal onze leden en voorzitter daar eens over aanspreken.
  9. Jan Kosters Goochelaar

Hoi Paul, dat is ook een kwestie van voorbereiding.
    Als een afgevaardigde vooraf aan de club vraagt om reacties, vragen en opmerkingen dan komen die in de vergadering op tafel. Doet een afgevaardigde (en denkt de club er dus ook niet aan) dit niet...dan zijn er blijkbaar ook geen hete hangijzers.
    Na de vergadering bespreken wij op de club altijd wat er aan de orde is geweest en eventuele reacties koppelt de afgevaardigde terug aan het Dagelijks Bestuur.
    Met gemiddeld 12 bijeenkomsten zitten er zo'n 6 gezellige avonden tussen de vergaderingen van het AB in. In dat opzicht lijkt me dat meer dan genoeg.
    En: iedereen die wil kan komen als afgevaardigde namens de club. Samen, of bij toerbeurt, of...
  10. Kees Ros Goochelaar

@Eddy,
    Dank voor je uitleg. Ik had dat ook zo begrepen.
    @ Paul,
    Zoals Eddy reeds uitlegde is er statutair in maart van ieder jaar een vergadering van het Algemeen Bestuur (zeg meer het 'hoogste' orgaan, waar de macht ligt (als je al over macht wilt spreken). Wij noemen dit meestal de Voorjaarsvergadering. Ook worden al enige jaren de redacties en andere functionarissen uitgenodigd. De vergadering is openbaar. De onderwerpen zijn 4 weken tevoren bekend, maar er is een rondvraag. Stemmen gaat naar ledental per vereniging. Dat betekent dat de stem van ieder lid van de NMU even zwaar telt, of je nu bij een grote of kleine club zit. Met regelmaat zijn 'gewone leden' (anderen dan officiële vertegenwoordigers aanwezig. Die doen mee met de discussie. Als het op stemmen aankomt gebeurt dat door de 'AB-er', die daar zit namens zijn/haar club. De Najaarsvergadering is strikt genomen niet nodig (op basis van statuten), maar is ooit ingesteld (ik zelf weet niet waarom) en tijdens deze vergadering worden m.n. de plannen op korte termijn (het volgend jaar) op elkaar afgestemd. Ook financiën komen aan de orde en wordt de begroting verfijnd. Zolang de leden dit wensen wordt het op deze manier uitgevoerd.
    Het DB overlegt ook al op moderner manieren. Onlangs hebben we vergaderen via Skype uitgezocht (maar nog niet gebruikt); wel is er al vergaderd met b.v. 1 lid 'op afstand' die niet behalve de vergadering ook nog eens 2x2 uur in de auto kon zitten die dag.
    Het AB is als controle-orgaan is heel direct betrokken bij het Dagelijks Bestuur (DB).
    Toch heeft het DB een grote mate van vrijheid waar het de ontwikkeling van beleid, ideeën, programmering betreft.
    Maar tegelijk moet het DB over alles wat zij doet verantwoording afleggen. Niet over alle onderwerpen hoeft te worden gestemd. Daar zijn regels voor (de statuten e.d.)

Nieuwe ideeën komen uit de AB-vergadering, van individuele leden, ook van het forum en andere bronnen. Uit mijn lange epistels eerder in dit topic blijkt dat in de afgelopen - pak weg - 6-10 jaar heel veel van wat nu wordt voorgesteld al is uitgezocht, opgepakt, beoordeeld, weggestemd, afgevoerd, opnieuw opgepakt, of zelfs geïmplementeerd. dat proces is in beweging.
    Ook commissies (fism, promo, e.a.) hebben bestaan en adviezen uitgebracht. We hebben nu even geen commissie, maar die zou er morgen zo maar weer kunnen zijn (b.v. commissie vernieuwing congres of congresconcept, om maar wat te noemen). Mar zoals ik al eerder schreef, we zijn samen de NMU (ook Eddy benadrukte dat) en je moet het dus samen willen doen. dat is in feite dezelfde saamhorigheid die je vindt in lokale sportclubs. Alleen de NMU is over het hele land verspreid en men ziet elkaar dus niet 1x per week, maar 1, 2 of 3 maal per jaar.

NIEUW - NIEUWER - NIEUWS

Ook nu worden weer nieuwe ideeën uitgewerkt. Voorbeeld:
    Anderhalf jaar lang (heel lang dus; dat zou misschien ook korter kunnen) is er gewerkt aan een goocheldiploma voor de jeugd.
    Dat gaat er dit jaar al komen in 3 niveaus. Ook daar is er input van misschien wel 20 mensen geweest en als we ermee klaar zijn zal daar toch wel weer commentaar op komen. Such is life. Maar de hoofdgedachte is ook hier weer: hoe kunnen we inspelen op wensen en behoeften van leden?
    Een: Hoe kunnen we de NMU aantrekkelijker maken voor al die mensen die (nog) geen lid zijn.
    Die missen eigenlijk heel veel. Maar dat is een subjectieve benadering. Immers, als je geen lid bent weet je niet wat je mist. En er blijven mensen die het gewoon niet willen worden. En ook dat geeft niets.

Iedereen (jeugd only) kan dus een GOOCHELDIPLOMA gaan halen. De NMU gaat voor het eerst examens afnemen tijdens het jeugdweekeind in oktober 2011. Maar de clubs kunnen dat afnemen bij hun eigen jeugdleden. Ook hierover is al geschreven in het vakblad Informagie. Dit is misschien wel nieuwe voor de lezers op het forum.
    Om daaraan mee te kunnen doen moet je wel lid zijn van een NMU-club of van de NMU Magic Club. Ook dit soort dingen wordt dus uit dat hele lage 'clubgeld' betaalt.
    Wordt dus lid van de NMU Magic Club en profiteer van al dat moois dat de NMU te bieden heeft.
    Ga naar www.DeNMU.nl en schrijf je in.

Doe het nu en profiteer nog van de korting voor het Nederlands CONGRES (tot 8 mei reductie)

Oh ja, VOOR IEDEREEN:
    Omdat het dit jaar feest is (60 jaar NMU) en omdat we veel mesnne nu pas kennis nemen van wat de NMU IS en DOET, EN ... omdat de deadlien goedkoop aanmelden voor het congres voore velen midden in de vakantie valt ... HEEFT het BESTUUR BESLOTEN ...
    dat de VROEGBOEKKORTING voor het NEDERLANDS CONGRES is verlengd tot zondag 8 mei (moederdag)
    Ook de inschrijving voor het CONCOURS is VERLENGD tot 8 mei.

Maar we hebben nu al een 'veld met' hoogwaardige goochelaars in het CONCOURS.
    Alleen al voor wie er nu aan de wedstrijd deelneemt is DIT CONGRES AL DE MOEITE WAARD.
    Het concours wordt dus nu al een topper !
    Schijf nu in; MELDT je nu aan. Ga naar www.DeNMU.nl
  11. owen darque Goochelaar

Ik zou het leuk vinden als de nmu als orgaan
    namens de goochelgemeenschap zich hard zou maken voor een btw tarrief van zes procent ipv negentien.
    Dat is in mijn beleving erg zinvol.
  12. Kees Ros Goochelaar

@Owen,
    Goed punt.
    Ook anderen suggereerden dat bepaalde belangen, die normaal gesproken bij een vakbond liggen, zouden moeten worden opgepakt door de NMU.
    De NMU kan dat niet zelf. Gebrek aan capaciteit, full-time medewerkers en kennis op specifieke vakbondtechnische onderwerpen.

Maar de NMU bemiddelt wel!
    Daarom zal een vertegenwoordiging van FNV-KIEM aanwezig zijn op het NEDERLANDS CONGRES op 3 en 4 juni 2011.
    Zij zullen een eigen stand hebben.
    Ook de CNV KUNSTENBOND is uitgenodigd deel te nemen. een definitief antwoord van de CNV wordt momenteel afgewacht.
    Bij beide bonden zijn inmiddels goochelaars aangesloten.
    De CNV geeft ieder jaar een speciale belastinggids uit, toegespitst op ZZP, zelfstandig ondernemers, artiesten.

Om in 'Den Haag' wat te bereiken heb je georganiseerd vakbondsdelegatie nodig. De NMU onderzoekt nu mogelijkheden tot samenwerking. Stappen hiertoe worden dus tijdens dit jubleumcongres gezet.

Onderwerpen:
    - VAR
    - belasting, ZZP
    - BTW-tarieven
    - verzekeringen
    - rechtspositie, rechtsbijstand,
    - rechten in ruime zin, ook intellectueel

Bent u ook iemand die full time of part-time goochelt en u heeft vragen op deze gebieden?
    Kom dan naar het Congres van de NMU in Ccapelle aan den IJssel op 3 en 4 juni 2011.
    Schrijf nu in en mis deze kans niet. ga naar > www.DeNMU.nl

De NMU is er ook voor U!
    Voor alle amateursgoochelaars, de liefhebbers en de goochelaars die er hun boterham mee verdienen.
    Wordt lid; meld U aan! Er is veel te halen en te beleven in de wereld van de NMU.
  13. Heer kees,
    Wat heeft u een prachtige en gedegen uiteenzetting gegeven over wat het bestuur van de NMU allemaal doet. Een ieder die beweert dat hij tegen alle overkoepelende instanties is, begrijpt niet zo veel van onze maatschappelijke structuur. Waar zouden wij zijn zonder bestuurders? In welke vorm dan ook. Je moet toch wel wereldvreemd zijn om dat niet te begrijpen. Deze wereldvreemden, stemmen dan meestal ook op de PVV. Een partij waar je immers geen lid van kan worden. Maar wel een partij met een ranzig luchtje. Net zo ranzig en ondergronds als degene die steeds en keer op keer de knuppel in het hoenderhok willen gooien. Als ik zo beschouw wat de NMU allemaal doet en wat ze in het verleden gedaan hebben kan ik alleen maar zeggen, "BRAVO". Volgens mij wordt dit het eerste congres waar de FNV en CNV bij uitgenodigd zijn. Geweldig! Ga door met deze initiatieven zou ik zeggen en laat u niet dwarsbomen door de gewetenlozen onder ons.

Deel Deze Pagina