Hypnoseshow weer in negativeit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Enteny Wega

Member+
15 dec 2005
274
46
28
49
Kaulille
www.master-wega.com
Ditmaal is het Jos Claus, die hypnoseshow een slechte naam geeft. Je ziet dat ethiek wederom belangrijk is bij hypnoseshows, want je hebt zo de negativiteit te pakken. Ook blijkt wel weer dat de ego van sommige hypnotiseurs weer boven zichzelf uitgaan stijgen ;-)

27 juli 2011 - Citroenen eten of voor een groot publiek naakt op een podium staan. Aankomende studenten hoeven niet te vrezen dat ze dit tijdens de Ideeweek zal overkomen. De jaarlijkse hypnoseshow in Paradiso is door het College van Bestuur afgelast. Die vindt de show niet passend in een academische introductie.

Meer dan tien jaar was de populaire hypnoseshow een vast onderdeel van het introductieprogramma. Een hypnotiseur brengt vrijwilligers uit de zaal onder hypnose. Zij denken vervolgens dat ze in een schuddende bus zitten, citroenen eten of tijdens het douchen hun kruis aan het wassen zijn.
“De Ideeweek is de afgelopen jaren aan het veranderen”, vertelt rector Lex Bouter. “Het moet niet alleen een vrijblijvende kennismaking met de stad en het studentenleven zijn; het is ook een introductie in de academische wereld. Zodat duidelijk wordt wat een wetenschappelijke instelling is en wat wij van studenten verwachten. Eerstejaars studenten hebben tegenwoordig weinig tijd om alles rustig te ontdekken. Het laatste wat we willen, is dat iemand er na een paar jaar achterkomt dat hij een langstudeerder is geworden.
Het voorstel om de show af te lassen, kwam van het College van Decanen. Bouter: “Zij vonden dat de show te veel entertainment en te weinig academisch was. Er is nog onderzocht of het aangepast kon worden zodat het wat wetenschappelijker werd. Maar dat is net alsof je voor een cabaretvoorstelling eerst een lezing over de werking van humor krijgt.”
René van Woudenberg, decaan bij de faculteit Wijsbegeerte, ging vorig jaar zelf naar de show om die te beoordelen. Hij vond het een onprettige ervaring. “Het was een heel vreemd programma. De manier waarop de hypnotiseur seksuele toespelingen maakte en met vrouwen omging, vond ik niet bij de kernwaarden van de universiteit passen.” Ook Harmen Verbruggen, decaan van de economische faculteit, is geen fan. “Je maakt studenten onder het mom van entertainment willoos en doet dingen met ze om een zaal te laten lachen. Dat vind ik een probleem.”
Ad Valvas beschreef drie jaar geleden in een reportage hoe de hypnotiseur vooral studentes met een diep decolleté uit de honderd vrijwilligers koos. “Die man is een egotripper”, vond een student die toen aan de show meedeed. “Hij zegt dat hij je niet voor gek zal zetten, maar dat doet hij wel.”
“Erg jammer”, vindt Ideeweek-coördinator Eric-Jan Hartstra het besluit. “Maar het is een besluit van het college van bestuur dus houden we ons eraan.” Hartstra heeft nog geen idee waarmee de show vervangen gaat worden. “Maar er komt iets leuks, dat is mijn eer te na.”
Lex Bouter heeft alvast een suggestie voor de opvolger van de show. “Je zou de maatschappelijke rol van de universiteit kunnen benadrukken door aansprekende alumni te laten vertellen over wat hun studie voor hen betekend heeft. (FB)

Bron: VU Amsterdam

7 mrt 2010
358
90
28
41
Kaatsheuvel
Tsja als je al 10 jaar geboekt word dan ga je er van uit dat je werk gewaardeerd word.
Juist een hypnoseshow zou prima kunnen werken op universiteiten.

21 jun 2003
862
43
28
Het gaat hier blijkbaar om hypnotiseur Jos Claus.

Volgens mij heeft hij het niet fout gedaan. Hij heeft zijn hypnoseshow steeds op zijn manier gebracht. De boeker Eric-Jan Hartstra was het daar blijkbaar mee eens omdat hij de show al jaren boekt.

Uit het artikel is af te leiden dat het College van Bestuur en het College van Decanen van de Vrije Universiteit (van oudsher gereformeerd georienteerd) meer invloed wil uitoefenen op de inhoud van de introductieweek.

Rector Magnificus Lex Bouter (de koper) vindt dat de introductieweek duidelijk moet maken wat een wetenschappelijke instelling is en wat er van de studenten verwacht wordt.

Lex Bouter is getipt door decaan en filosoof René van Woudenberg. Die vond het een heel vreemd programma en vond de manier waarop de hypnotiseur seksuele toespelingen maakte en met vrouwen omging niet passen bij de kernwaarden van de universiteit.

Ik heb de show van Jos Claus niet gezien, maar ik kan me de reactie van René van Woudenberg wel voorstellen. Als hij dat zo heeft ervaren, is de kans groot dat anderen dat ook vinden.

Als beginnend artiest of spreker ben je er vooral op uit om jezelf centraal te stellen. Na de nodige teleurstellingen ontdek je dat het niet om jou gaat, maar om je publiek. Later ontdek je dat je vooral degene die je boekt tevreden moet stellen. Nog later ontdek je dat het enorm belangrijk is dat je optreden bijdraagt aan de doelstellingen van de koper.

Alan Weiss schrijft in zijn aanbevelenswaardige boek 'Money Talks. How to make a million as a speaker':

Be speaker-centred in your profit motive, audience-centred in your delivery, but buyer-centred in your results focus.

Joop Fenstra

Member+
1 mrt 2011
205
29
28
Nederland
Zonder respect werken als hypnotiseur verlies je altijd. Sexueel getinte grappen werken niet op een academisch gezelschap, noch onderbroekenlol is een item wat zal aanslaan. Hypnotiseur Paul McKenna is een ware grootheid in zijn vak. Ook onze eigen Ray Doetjes is iemand die zijn vak verstaat. Zelf heb ik als hypnotiseur een ongelooflijk prettig succes gehad bij een eerstejaars meisjesdispuut Universiteit Utrecht. Niet zonder dat ik eerst nogal wantrouwige en lastige vragen heb moeten beantwoorden. Maar....met succes! Dus het kan wel...! Jammer is alleen dat door dit soort toestanden het vak, begrip hypnose, weer eens wordt aangetast.

Status
Niet open voor verdere reacties.