Persoonlijke hoogtepunten

15 jun 2003
1.230
252
83
39
Sint-Oedenrode
www.martijnvanberkel.nl
In het boek Maximum Entertainment van Ken Weber, beschrijft de auteur enkele momenten die hij persoonlijk
heeft meegemaakt en die in hem opkomen wanneer hij aan goochelen, magie en entertainment denkt. (Personal Highlights)
Dit is niet zozeer een lijst van "de beste" , maar van de artiesten of optredens die hem meer diep ontroerd en geraakt hebben of meer gedenkwaardig waren dan anderen.

Wat zijn jouw persoonlijke hoogtepunten ?
(welke je live gezien hebt en dus niet van een of ander filmpje van internet)

De mijne :

Matrix van Armando Lucero
Uitvinding van de Encyclopedie op het Fism 2003
De blinddoekact van Rob en Emiel
De handschaduwact in het gala van het Fism 2003
David Shiner in het wereldkerstcircus
De lecture van David Williamson op het fism 2003
De kledingchangeeract van Monastyrski op het Nationaal congres van dit jaar
De act van Dick de Witte enkele jaren geleden op the magic hand day in Belgie

Peter Pellikaan

Member+
26 jul 2006
874
488
63
59
Den Haag
Eerste wereld congres

Het ontmoeten van Dai vernon, Harry Lorayne, Jerry Andrus Enz

Han van Senus ( een groot man die bijna alles kon)

Lance Burton zijn Manipulatie-act

Eddy Taytelbaum zien goochelen (vooral zijn technische handelingen met kaarten) En de meest perfecte goochel bouwstukjes die ik ooit heb gezien.

Tony van Rhee zijn ideeén (en de verhaaltjes)

Paul Elkes zijn onavolgbare eminente close-up goochelen. (zien is echt geloven )

Kerry Kurts zien werken met munten (wat hij helaas niet meer doet)

Het samen met Alex Elmsley over De dubbel lift en kleine techniekjes hebben.

Discussieren met Lennart Green over bepaalde Moves enz.
Hier kan ik doorgaan tot sintjuttemus

Dit is puur persoonlijk wat mijn hoogtepunten zijn

En me zelf als ik in de spiegel kijk die heerlijke ?

En Vooral de Heinz Minten dagen (waar heinz als geen ander iets wist te maken dat altijd geslaagd was en zeer gezelig)

Nicole

Member+
17 jun 2003
1.141
2
38
57
Dalfsen
www.entertainster.nl
Ondanks het feit dat ik toch regelmatig naar een congres ga, en verschillende dingen zie, kan ik heel moeilijk zeggen wat mijn hoogte punten zijn qua goochel dingen.
Ik kijk meer naar plaatjes, vind heel veel dingen knap, omdat ik het zelf niet kan.....

Ik vergeet vaak namen, maar kan wel de act beschrijven, of een kenmerk geven van een bepaalde act die grote indruk op mij hebben gelaten.... Scott en Muriel, Christiaan Farla, onze eigen Dion.... Rob en Emiel....

Neem nu bv ons congres in 2005.
Rafael met zijn horror act!
La Statue (?...schrijf je dat zo) die man met 2 hoofden. (standbeeld dat tot leven kwam)
Dirk Loosander met zijn zweefende dingen...

Wat mij nog erg bij staat is een act van een jongen en een meisje uit Frankrijk. Zij vluchtte voor haar leven, en hij als een bezetene achter haar aan...Dit was ook de eerste keer dat ik iemand door iemands buik zag kruipen... Een brute act, maar hij is mij wel bij gebleven. Op dat zelfde congres was er ook een oude man die met poppen speelde, uiteindelijk werden de poppen echte kinderen.....

Alfa, door zijn uiterlijk en mooie atributen, maar niet om hoe hij met zijn vogels om ging. Zijn toemalige vriendin, Luce was volgens mij haar naam. Zij deed zo veel met vuur, mooi!

Van het afgelopen congres vond ik bepaalde dingen van Dirk Witte(?) geweldig, en die verkleed act, al had ik deze wel eens beter gezien...... Die mooie zweefact, al duurde hij op bepaalde momenten gewoon te lang...

Laten we de lezingen niet vergeten.
Geweldig toch dat je van de grote leermeesters kan leren/kijken hoe iets werkt. Ik geniet van de lezingen, vooral van die van Hilbert!

Maar....Wat ik ook bijzonder vind op deze congressen, zijn de ontmoetingen met mensen die de zelfde interesse hebben in mijn hobby: Goochelen! Elke keer leer ik weer nieuwe mensen kennen, maak ik nieuwe vrienden. Jong en oud, beginnend of al helemaal voleerd. ( al zal deze laatste groep steeds beweren dat ook zij nog steeds nieuwe dingen leren ...) Artiesten op het toneel, die daarna zich gewoon tussen de mensen voegen om met hen te kunnen praten over...tja..Goochelen! Zo heb ik met Bob Sheets een leuke tijd gehad , en met die frans man, die overal magneten heeft/had zitten....

Eigelijk vind ik een onmoeting met goochelaars al een hoogte punt!! Of het nu op een congres is, een club avond, een prive meeting... Ik geniet elke keer weer!

Bram van Helden

Member+
16 jun 2003
390
0
16
Tilburg, N-Brabant
NMU dag in het land van ooit (mijn eerste goocheldag.
Lezing David Stone.
Act van Rinke op het congres in Hengelo.
Lezing Armando Lucero.
Alle Jeugd opstap weekenden.
De eerste keer dat ik de act van Arjan zag.
Deelname aan het jeugd concours.

21 jun 2003
862
43
28
- De eerste goochelvoorstelling die ik zag in mijn leven toen ik zeven jaar was, goochelaar op de markt in Zwolle.
- Mijn eerste bezoek aan een echte goochelstudio toen ik elf jaar was (Triks in Amsterdam, trucs vertoond door Henk Vermeijden)
- Mijn eerste deelname aan een echte goocheldag op veertienjarige leeftijd (georganiseerd door Jan Aukes in een kerk in Veenendaal)
- Mijn eerste deelname aan een wereldcongres: FISM Den Haag 1988.
- Deelname aan Mindvention 2004 in Las Vegas
- De Act van Mc King in Las Vegas
- De Act van The Evasons in de gala van FISM 2006 in Stockhom (ik weet hoe ze het doen, maar ik heb hun systeem niet kunnen ontdekken!).

Jean-Paul

Member+
23 jun 2003
3.469
1.359
113
47
Pijnacker
www.cinemagix.nl
Mijn hoogtepunten:
De Dreams & Nightmares show van David Copperfield in Ahoy in de jaren 90.
De Matrix van Armando Lucero
Gesprek met Max Maven op het FISM 2003 betreft "The Mockingbird"
Meewerken aan KidsMagic FISM 2003
De act van Berry Merlin tijdens het congres en kort daarna in de Efteling.

Maar er is 1 hoogtepunt wat dit alles met glans overtreft namelijk de geboorte van mijn dochter vorig jaar.

luckymoron

Member+
14 apr 2005
525
0
16
Doorn
www.kravmagaheuvelrug.nl
@Martijn
Ja, lijkt me logisch, als je een beetje een idee hebt hoe het menselijk brein werkt.

Toen ik net begon en ik een vriend zijn selectie na een spread crimp bovenop zag schudden. Met het deck nog in zijn handen, maakte ik tijdens het langzaam omdraaien de kaart weer recht, hem onderwijl vragend waarom ie juist deze bovenop had geschud.
'That was scary, man,' zei die.
Een leuk begin.

Ik zit niet zo in het echte goochelwereldje. Ik heb voornamelijk boeken, en wat dvd's/videobanden, van David Roth, Dai Vernon en Steve Forte. Daarnaast heb ik wat spul gekregen en gedownload van Jay Sankey, die vind ik wel grappig.

Ik heb live maar weinig gezien, dus het wordt een kort lijstje:
Tommy Wonder, en niet Fl!p.
Bernard Bilis, en niet Magic Unlimited.
Steve Forte, en niet Max Maven.
Dai Vernon, en niet Hans Klok.
J. Meins, en niet Carlos Vaquera.

Emiel Lensen

Member+
10 jul 2003
154
7
18
45
Den Bosch
www.emiellensen.nl
Ja, hier wil ik wel mijn hoogtepunten aan toevoegen:

Armando in de wandelgangen, FISM 2003.
Dirk Losander in het MAC vorig jaar
Penn & Teller, Hotel Rio Las Vegas
Lance Burton Manipulatie act, Monte Carlo Hotel , Las Vegas
Mac King, Las Vegas

Andere mooie momenten
Tommy Wonder, elke keer dat hij bezig was...
Blue Man Group, Luxor, Las Vegas (eind dit jaar in Amsterdam)
Junke (met die speren door de doos). NMU congres
Finn John, FISM 2006, echte artiest
Norbert Ferré, een echte wereldkampioen
Cirque Du Soleil (vooral "O" in Las Vegas)

Grappig feit, de meest magische shows die ik in Vegas heb gezien zijn geen goochelshows, maar Cirque Du Soleil en Blue Man Group....

Jack

Member+
16 jun 2003
491
21
18
46
Omgeving Delft
Nu ben ik misschien iets passiever bezig met de goochelarij, en heb ik helaas weinig grote namen ontmoet. Maar mijn persoonlijke hoogtepunten zijn:

- Mijn eerste optreden, rond mijn 18de, die in één keer geweldig ging. (boven mijn verwachting eigenlijk),

- Mijn eerste bezoek aan Monnikendam. Herman liet mij geloven dat wonderen bestaan.

- De show van Copperfield in Ahoy ('96?), hoewel het oude truuks waren, ver weg, veel te duur, en op klapstoeltjes...tja, het blijft wel DC.

- De totaal geïmproviseerde, en misschien daarom wel zo geslaagde palmage in een ACR. Nooit eerder (of later) gedaan, maar nu gaf ik het deck gewoon uit handen, en kon ik de routine zonder problemen afmaken ;-)

- Het optreden van onze Dan, op het bedrijfsfeest dit jaar. Niet de beste omgeving, maar wel een heerlijke avond gehad.

- En niet te vergeten de komende trip naar Vegas, in september. Ik kan nu al stellig zeggen, dat het een hoogtepunt gaat worden !

Mijn bijzondere belevenis was toen ik ongeveer 18 was en de grote illusionist Kalanag heb zien werken in het gebouw van Kunst en Wetenschappen in Den Haag. TV was nog niet in iedere huiskamer. Ik heb als gast bij een goochelclub na afloop in de colissen mogen lopen en een persoonlijke ontmoeting met de hele club met deze man gehad. Ik was onderste boven van zijn show omdat ik zoiets nog nooit gezien had. Nu zou je dat anders bekijken maar toen was ik enkele dagen daarna in een roes.