Kleurboek principe

Alex Buijk

Member+
Medewerker
10 mrt 2011
490
188
43
36
Voor een maatwerk klus wil ik een a3 kleurboek principe maken. (4 of zelfs 5 way ipv de gebruikelijke 3)
Alle pagina's heb ik al af maar hoe kan ik dit nu werkelijkheid maken tot een echt boek.
Wie o wie weet waar ik dit kan laten maken.
Besteed het liever uit dan dat ik moet gaan knutselen. want dan ben ik bang dat het eindresultaat niet goed genoeg is.

Thanks voor het meedenken

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
818
142
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Misschien niet echt wat je wilt horen, maar ik zou persoonlijk nooit het kleurboek vertonen (niet meer in ieder geval). Naar mijn mening onderschat je je publiek dan. Die truc is zelfs te koop geweest in de normale winkel en het kan best een super mooi effect zijn voor een deel van je publiek, maar grote kans dat een deel van je publiek die truc al kent en gewoon niets zegt. Uit ervaring weet ik in ieder geval dat veel mensen die truc al kennen qua principe (en ook zelfs kinderen).

Dan kun je zeggen dat de truc zelf niet zo belangrijk is en dat het om de presentatie gaat, maar dan kun je kiezen tussen:

1. Goede presentatie en truc waarbij de kans klein is dat ze 'm doorhebben.
2. Goede presentatie en truc waarbij de kans veel groter is dat ze 'm doorhebben.

Keuze 1 is altijd nog beter dan keuze 2. Uiteraard zijn er genoeg mensen die 'm niet kennen, maar ook genoeg die 'm wel kennen. En zoals in een ander topic al gezegd is, in de meeste gevallen houdt het publiek beleefd z'n mond.

In de vorm van een force pad is het geen probleem, omdat de techniek dan niet herkend wordt door leken.

Maar Jan Koster heeft dacht ik wel ervaring met het personaliseren van een kleurboek.

Alex Buijk

Member+
Medewerker
10 mrt 2011
490
188
43
36
Hi Maarten,

Ik snap wat je bedoeld, alleen deel ik niet helemaal je mening.
Ik heb een keer het principe van het kleurboek in een totaal andere setting gezien en ik was aangenaam verrast.
Het gaat mijn niet om tekeningen die veranderen van kleur, maar puur de techniek die ik nodig heb.

wat betreft jouw keuze 1 en 2 daar heb je 100% gelijk in ;-) Altijd gaan voor de beste optie.

@Jan Kosters Ik ben benieuwd hoe jij dit gaan hebt.

Maarten Bruins

Member+
19 jul 2003
818
142
43
Utrecht
www.kindergoochelaar.nl
Ah als het niet gaat om tekeningen die veranderen van kleur dan ben ik het met je eens. Zo'n force pad met dezelfde techniek werkt ook prima voor leken, dus als je de setting maar totaal wijzigt, is het inderdaad geen probleem.

En misschien moet ik dit niet zeggen en voor me houden. Ik bedoel het ook zeker niet lullig, maar @Jan Kosters is een keer Nederlands kampioen kindergoochelen geworden (jury) met een kleurboek verwerkt in z'n act. Als ik heel eerlijk ben, vind ik dit eigenlijk niet kunnen (dan acht ik de jury niet helemaal geschikt). Hij had het wel gepersonaliseerd aan zijn thema (vandaar dat ik weet dat hij er ervaring mee heeft), maar voor een leek blijft dit gewoon een kleurboek. Voor een leek maakt het niet precies uit wat voor tekeningen het zijn. Voor een jury vol goochelaars maakt dat waarschijnlijk wel weer uit, maar dat zou eigenlijk niet moeten). Vandaar dat ik persoonlijk dan ook meer waarde hecht aan de publieksprijs ... de jury prijs zegt me niet zoveel. En dan kun je zoiets wel in het geheel / verhaal laten passen, maar dan ontbreekt de basis naar mijn mening waarmee het moet beginnen. Goochelaars rechtvaardigen veel dingen als het maar in een bepaald thema past of als het maar in het geheel past. Prima op zich, maar het moet niet ten koste gaan van de basis (een goede truc) en dat komt nog wel eens voor. Dat is natuurlijk redelijk subjectief, maar ga maar eens met een kleurboek naar een basisschool en vraag de gehele school wie weet hoe die truc werkt en of ze 'm kennen ...

Dan verwijs ik graag naar dit topic: https://www.goochelaars.com/threads/een-leek-ziet-het-toch-niet.18706/post-145671

1. Als een leek je een keer wijst op iets dat hij gezien heeft, hebben waarschijnlijk al 9 andere toeschouwers het ook gezien, maar niet gezegd.
2. Als een leek je maar in slechts 1 van de 10 handelingen "betrapt", dan blijft dat in verhouding veel meer hangen bij hem/haar.
En vooral ook nummer 2 is daarop van toepassing. Maar misschien ben ik de enige met die mening. Ik vind dan dat je je publiek onderschat en dat je dan nooit Nederlands kampioen zou moeten kunnen worden (ook niet als de rest van de act wel okay is).

@Jan Kosters ik bedoel het ook niet lullig of persoonlijk, maar dit was een goed voorbeeld om aan te geven wat ik bedoel. En ieder z'n mening ;). Ik weet dat je verder genoeg werk / opdrachten hebt, dus ik gebruik het meer als voorbeeld om m'n punt duidelijk te maken. En je bent als ik me niet vergis 4 keer Nederlands kampioen geworden, dus je kunt het hebben waarschijnlijk ;). En sowieso respect voor wat je voor de NMU allemaal doet met o.a. je video's.

Jan Kosters

Member+
1 jan 1970
498
238
43
39
Hardenberg
www.goochelaarjan.nl
Personaliseren van een kleurboek is een top idee, omdat het basisprincipe niet altijd goed is uitgevoerd. Heb je wel een 'goed' kleurboek, kun je er mensen heerlijk mee verbazen :) Vraag ook maar aan Hilbert Geerling.

Zelf heb ik ervoor gekozen om een goedkoop magisch kleurboek te kopen en die als voorbeeld te gebruiken. Ten eerste voor het printen (wat komt op welke kant van welke pagina) en ten tweede voor het snijden van de pagina's. Ik heb ervoor gekozen om dit niet schuin te doen, maar met inknippen. Als je hagelwit papier gebruikt, zie je dit niet terug. Vervolgens heb ik het laten inbinden met een ijzeren rug bij een copyshop.

Of een kleurboek verbaasd of niet is denk ik afhankelijk van een paar zaken:
- Hoe hanteer je het. Is het heel duidelijk dat je het boek op verschillende plekken vasthoudt?
- Hoe laat je de tekeningen / plaatjes / tekst verschijnen? Dat valt niet met tekst uit te leggen. Spreek me aan op het congres!
- Doe je het voor kinderen of alleen voor volwassenen? Ik gebruik het in een kindershow. Als je de verwachting op de goede manier opbouwt, zijn ook volwassenen verbaasd.

En dan heb je niet een groot wonder. Dat is waar. Maar daarom zijn dit soort effecten goed om te gebruiken als opstapje naar het volgende effect. Geef je publiek geen tijd om na te denken, maar ga door. Dat is dezelfde manier waarop een muntverdwijning verandert van een 'het zit in je andere hand' naar een 'hoe deed hij dat ook al weer.

Wat betreft de laatste act waar Maarten het over heeft: Ik vond het een uitdaging om van 'klassiekers' iets heel anders te maken. Vandaar dat de act bestond uit een kleurboek, sponsballen en een doekproductie. Toch denk ik dat je voor je gevoel iets heel anders ziet wanneer je de act bekijkt. Het enige nadeel van zo'n presentatie is dat kinderen niet meer het gevoel hebben naar een "goochelaar" te kijken. Dat beeld geeft een andere verwachting.

• Like
Reactions: Alex Buijk

Laura

Member
9 mei 2019
13
9
3
35
Ik heb zelf een boek met hetzelfde principe laten maken bij kruidvat. Gewoon een fotoboek dan elke pagina op volgorde inplannen (bv kleur, zwart wit, leeg). Wel krijg je een mail van kruidvat dat je pagina's wit hebt gelaten en dat ze denken dat dit een fout is. Maar verder werkt dit prima. En dan na aflevering gewoon de pagina's bijsnijden (ik heb dat juist wel schuin gedaan omdat ik dit toch mooie vind).

• Like
Reactions: Wimhek11

Alex Buijk

Member+
Medewerker
10 mrt 2011
490
188
43
36
Grappig dat de kruidvat een foutmelding geeft. Ik lees dat je behoorlijk creatief bent. Zo ook al in een andere topic over het maken van de eieren.Ben je altijd zo creatief? ook met je act zelf? ben benieuwd

• Like
Reactions: Glenn

Laura

Member
9 mei 2019
13
9
3
35
Grappig dat de kruidvat een foutmelding geeft. Ik lees dat je behoorlijk creatief bent. Zo ook al in een andere topic over het maken van de eieren.Ben je altijd zo creatief? ook met je act zelf? ben benieuwd
Ik maak inderdaad graag mijn dingen zelf. Gedeeltelijk om het te personaliseren en gedeeltelijk om te besparen (goochelen is niet mijn werk en van optreden voor oa de kerk word ik natuurlijk ook niet rijk). Qua act heb ik (nog) geen vast programma en goochel iedere 2 maanden op dezelfde plek dus moet daarvoor steeds iets nieuws bedenken wat best wel wat creativiteit vergt. Maar ik hoop ergens in het komens jaar eindelijk eens een goede act in elkaar te zetten die ik ook verschillende keren kan opvoeren. Ideeen genoeg maar tot nu toe ben ik nog niet tevreden met wat het resultaat is en blijf ik de boel steeds omgooien. Maar dat komt uiteindelijke vast wel goed.